RECENZE: Zrnko v soukolí

24.11.2020

Zrnko v soukolí: Ondřej S. Nečas

Dračí řád je tajná společnost se slabostí pro krvavé rituály a sexuální orgie. Neštítí se násilí, miluje intriky a své nepřátele neváhá zavraždit. Dokáže vyšetřovatel Mojmír Mráz ze Žezlic odhalit její členy a zabránit jim v dalším vraždění?

Český spisovatel Ondřej S. Nečas vystudoval Fakultu informatiky v Brně. Po studiích začal pracovat v nakladatelství a vyučovat logiku. Jako spisovatel se prosadil v žánru fantasy, asi nejznámější je jeho trilogie o hejtmanu Ambrožovi. Později repertoár rozšířil o pohádky, jmenujme například "O princezně trochu zakleté" nebo "Čarodějův odkaz". V nakladatelství Mystery Press vyšla jeho první historická detektivka "Noční motýl". Kniha nadchla čtenáře i recenzenty a my si nyní můžeme přečíst volné pokračování s názvem "Zrnko v soukolí".

Historické detektivky z našich zemí jsou čím dál oblíbenější, ačkoliv zrovna tohle je žánr, na kterém si můžou autoři pěkně vylámat zuby. Úskalím je zasadit věrohodný příběh do historických reálií tak, aby čtenáře pobavil a při troše štěstí i postrašil. Tohle se autorovi povedlo v míře vrchovaté a k tomu ještě přidal pár bonusů. Jeho próza dýchá životem a vy si ani neuvědomíte, že vás a jeho postavy dělí stovky let. "Zrnko v soukolí" je plnokrevná detektivka a zároveň i drsný horor s nesporným filmovým potenciálem. Na své si přijdou fanoušci konspiračních teorií ve stylu Dana Browna a také milovníci amerických thrillerů s vyšinutými sériovými vrahy.

Hlavní hrdina, zmocněnec moravského zemského soudu Mojmír Mráz ze Žezlic, evokuje legendárního a oblíbeného Soudce Ti. Oba pánové jsou brilantní vyšetřovatelé, kteří se spoléhají na logiku a odsuzují babské povídačky a pověry. Soudce Ti i náš Mojmír řeší souběžně několik propletených zločinů, i když zrovna tohle je věc, která vám bude v případě "Zrnka v soukolí" docházet postupně. Ti i Mojmír mají k dispozici řadu pomocníků, jsou podobné povahy a naturelu a řekla bych, že je tu i jistá fyzická podoba. Z obou jde na první pohled strach a brzy je každému jasné, že se je nevyplatí podceňovat.

Mojmír se přimotá k vyšetřování záhadné vraždy atraktivní dámy z vyšší společnosti. Zároveň se po něm chce, aby odhalil pachatele krádeže starobylého pergamenu. Pergamen obsahuje informace o tajném spolku a někomu strašně záleží na tom, aby se o něm nedozvěděla veřejnost. Dračí řád sleduje jistý cíl, a aby ho dosáhl, neváhá zlikvidovat několik lidí. Mojmír se domnívá, že s Dračím řádem nemá nic společného, ale brzy se ukáže, že opak je pravdou. "Zrnko v soukolí" je jedna z nejlepších historických detektivek, jaká se v posledních letech objevila na trhu. Možná to bude znít absurdně, ale na své si přijdou i milovníci severských thrillerů plných psychopatů a sexuálních predátorů.

Historická detektivka "Zrnko v soukolí" je drsná, bezohledná a cynická. Autor má nejen bohatou fantazii a slabost pro perverzity všeho druhu, ale je i bravurním vypravěčem. Máte-li rádi komplikované zápletky, budete doslova nadšení. Ačkoliv je tu řada stop, jsou ukryté tak chytře, že se vám nepodaří vyřešit ani jednu záhadu. Ono vás ani nenapadne, že zrovna tahle prkotina pronesená jaksi mimochodem by mohla být součástí autorova důmyslného plánu, jak vás oblafnout. Ondřej S. Nečas napsal napínavou detektivku s komplikovanými zápletkami a šokujícími zvraty. Během čtení vám bude běhat mráz po zádech a vy budete žasnout, co všechno se dá vymyslet.