RECENZE: Volný pád

11.05.2019

Volný pád: Jessica Barry

Allison přežila pád letadla. Sama bloudí uprostřed coloradských hor a cítí, že má někoho v patách. Její matka Maggie se nedokáže smířit s dceřinou smrtí a rozhodne se zjistit, co se ve skutečnosti stalo. Čím více se noří do dceřina života, tím více je zděšená.

Spisovatelka Jessica Barry vystudovala v Bostonu angličtinu a historii umění. Poté pokračovala ve studiích v Anglii, kde se posléze usadila se svým manželem. Nyní je spisovatelkou na volné noze. Její thriller "Volný pád" vydalo nakladatelství Domino. Kniha má dvě hlavní hrdinky, které se spravedlivě střídají ve vyprávění v první osobě. Příběh sledujeme jejich očima, a protože obě neustále odkrývají tajemství z minulosti, napětí se bude stupňovat až do velkolepého a hodně překvapivého finále.

Jednatřicetiletá Allison přežila pád dvoumístného letadla. Zraněná uteče z místa havárie a z posledních sil se snaží zachránit si život. Je zraněná, neví, kudy kam, a navíc má pocit, že není v nehostinné přírodě sama. Její matka Maggie se zatím z médií dozvídá o dceřině nehodě. Kontaktuje ji dvojice policistů, a i když všechno, co říkají, zní rozumně, ona jediná věří, že její dcera je naživu. "Volný pád" je nejen adrenalinový thriller plný napětí a překvapivých zvratů, ale také dojemný psychologický román o dvou ženách.

Ty k sobě měly kdysi blízko, ale protože jedna z nich provedla něco ošklivého, jejich cesty se rozešly. Maggie se pustí do vyšetřování na vlastní pěst a postupně odhaluje řadu šokujících informací z dceřina života. Její pátrání ji odvede daleko od domova, na své pouti získá nové přátele a možná i spojence. Anebo je všechno jinak? Zdálo by se, že vyprávění její dcery bude přímočařejší, ale Allison rekapituluje svůj život a vy se díky retrospektivním pasážím do minulosti dozvíte, co způsobilo, že nyní bojuje o přežití v horách.

Jessica Barry umí vytvořit děsivou atmosféru v hororových kulisách a stejně tak jí sedí emocionálně vypjaté dialogy. Příběh má neustále se zrychlující tempo a vy nevíte, které z hrdinek fandit víc. Pointa vás hodně překvapí. Budete šokovaní tím, čeho všeho jsou lidé schopní, ale zároveň si budete moci prožít něco, co je možné jen na stránkách knih. "Volný pád" hodně řeší vztahy mezi přáteli, mezi příbuznými i mezi milenci. Všechno je ale podřízené hlavní zápletce a faktu, že se všechny postavy sešly v thrilleru.

Možná to bude znít zvláštně, ale "Volný pád" je ryze ženská, ale zároveň i ryze mužská četba. Kdybych nevěděla, že je autorkou žena, byla bych hodně na vážkách. Barry využila některé žánrové motivy, které fungují, ale předělala si je po svém tak, aby vytvořila originální příběh. Ve hře jsou intriky farmaceutických společností, ale autorka toto téma pojala po svém, naprosto jedinečném způsobu. Na konci zjistíte, že všechno dává smysl, a že "Volný pád" je také důmyslně vybudovaná klasická detektivka s řadou stop a vodítek. Máte-li rádi drsné a inteligentní příběhy, nenechte si "Volný pád" ujít. Tahle kniha vám totiž mimo jiné vsugeruje pocit, že i my dokážeme za správných okolností být hrdiny, o jakých se vyprávějí příběhy.