RECENZE: Volný pád

07.10.2018

Volný pád: Adam Hamdy

Oběšení vypadali jako sebevrahové, jenže za vším stál rafinovaný a brutální Kyvadlový vrah. Ten zemřel a policisté i veřejnost si oddechli. Jak je tedy možné, že smrt novinářky Sylvie Greeneové připomíná předešlé vraždy? John Wallace musí čelit mocnému nepříteli, který si s ním zahrává jako kočka s myší.

Angličan Adam Hamdy (1974) vystudoval práva a filozofii, aby poté zakotvil ve světě velkých financí. Kancelářská práce se mu brzy začala zajídat a on se rozhodl pro dráhu filmaře, scénáristy a spisovatele na volné noze. Aktuálně spolupracuje s řadou filmových studií v Anglii a Americe a na svém kontě má už několik úspěšných knih. Psychologický thriller "Kyvadlo" mu přinesl celosvětový úspěch a na motivy knihy se chystá televizní seriál. Knihu u nás vydalo nakladatelství XYZ, které vydává i volné pokračování "Volný pád".

"Volný pád" je rozhodně kniha vybočující z masové produkce. V mnoha ohledech je jiná a nebojím se říci, že i kvalitnější než její konkurence. Hamdy přišel s románem, kde se prolíná thriller s klasickou detektivní hádankou, a to vše je navíc šmrncnuto noirovým vyprávěním typickým pro horory. V "Kyvadle" si vzal na paškál zhoubný vliv moderních technologií, ve "Volném pádu" zase prokázal, že by obstál jako autor konspiračních thrillerů ve stylu Dana Browna.

Hlavním hrdinou je opět John Wallace. Tenhle chlapík se kdysi živil jako válečný fotograf, a tak není divu, že po tom, co ho potkalo v předešlém díle, utekl na Dálný východ. Brzy ale zjistí, že mu jde někdo po krku a že ten někdo má nejspíš spojení s Kyvadlovým vrahem. V ohrožení jsou i jeho bývalí parťáci, londýnský policista Pat Bailey a agentka FBI Christine Ashová. Zápletka navazuje na to, co se přihodilo v "Kyvadle", proto doporučuji číst knihy chronologicky.

Hamdy dokáže ukočírovat několik souběžných příběhů, proto je "Volný pád" poměrně rozsáhlý, a co se týče množství zápletek, menšímu autorovi by to stačilo na několik knih. Celkově jde o skvělý mišmaš všeho, co může žánr nabídnout. Na své si přijdou milovníci napětí a akčních scén pokropených krví stejně jako čtenáři hororů nebo uctívači dedukce a chladné logiky. Pasáže věnované minulosti agentky Christine Ashové mají temný severský nádech a vražedné běsnění vraha (vrahů?) by obstálo v leckterém americkém thrilleru.

Autor umí skvěle vylíčit štvanici na někoho, kdo bojuje o holý život. To je jeho devizou a právě takovýchto motivů je tady nejvíc. V ohrožení je snad každý a vám bude tuhnout krev v žilách. Autor je bezohledný vypravěč, který se s ničím a nikým nepáře. Naši hrdinové odhalí všechna tajemství, obnaží vám své duše a budou tak upřímní, až si budete říkat, že si něco měli nechat raději pro sebe.

"Volný pád" je brutální, surový a nebojím se říci, že i šílený. Příběh má všechny atributy nejen knižního bestselleru, ale skrývá se v něm i obrovský filmový potenciál. Tempo je přímo zběsilé a vy budete mít za úkol vyřešit několik záhad. Jako detektivkář s vámi Adam Hamdy hraje poctivou hru, ale nevěřte tomu, že něco vyřešíte. Na to máte příliš malou fantazii anebo jste příliš normální. "Volný pád" slibuje několik adrenalinových hodin a vy díky němu zjistíte, jak má vypadat moderní thriller.