RECENZE: Vlak v 6.41

04.01.2018

Vlak v 6.41: Jean-Philippe Blondel

Náhoda tomu chtěla, aby se v jednom vlaku setkali dva padesátníci. Cécile je úspěšná a atraktivní podnikatelka, Philippe je zkrachovalý rozvedený chlápek s pupkem a řídnoucí kšticí. Ti dva spolu kdysi chodili a jejich několikaměsíční románek jim zanechal hluboké šrámy na duši. Jak se vyrovnají s démony minulosti?

Francouzský spisovatel Jean-Philippe Blondel (1964) patří ve své vlasti k vyhledávaným a oblíbeným autorům. V civilu pracuje jako učitel angličtiny a na svém kontě má už řadu románů pro mládež i dospělé. Aktuální novinka z nakladatelství Slovart "Vlak v 6.41" je příjemný psychologický román s řadou filozofických otázek. Oba hlavní hrdinové začínají bilancovat a tváří v tvář změnám, které přináší stáří, se snaží charakterizovat sami sebe. Oba se svým vlastním způsobem chtějí vypořádat s minulostí a jen neradi by odpovídali na otázku, jak je dnes vidí jejich protějšek.

Ale buďme konkrétní. Je ráno a spousta Francouzů čeká na vlak jedoucí do Paříže. Mezi nimi je i Cécile, která strávila víkend u svých rodičů. V davu je i Philippe, který má namířeno za svým nejlepším kamarádem z dětství. Autor si libuje v narážkách a tajemných náznacích, proto vám prozradím, že se můžete těšit na několik parádních překvapení, která si udrží váš zájem po celou dobu čtení. Čtenářsky vděčný je i styl vyprávění. Oba aktéři využívají první osobu, jsou více než upřímní a ve vyprávění se spravedlivě střídají. Paradoxní je, že ačkoliv spolu ti dva neprohodí více než pár vět, dokonale se do nich vcítíte.

Svá tajemství budou odhalovat postupně, a protože autor využil postupy známé z detektivek, neustále se vám bude vtírat otázka, cože se to mezi těmi dvěma kdysi stalo? Cesta do Paříže trvá hodinu a půl a je úžasné sledovat, jak se vám hrdinové obnaží. Od úvah o rodině a práci přejdou k závažnějším tématům, a protože se jim dostaneme až do hlavy, nezůstane před námi skrytá jediná myšlenka. Cécile a Philippe zestárli, ale oba jsou šokováni tím, že se ten druhý nikdy nestal tím, za koho ho považovali.

Jako dvacetiletí hráli své role, měli jistý společenský status, ale čas ukázal, že život má smysl pro absurdní humor. Cécile sleduje Philipa se soucitem a on nedokáže uvěřit tomu, že ta dáma na vedlejším sedadle je opravdu jeho dřívější krátkodobá známost. Ten, který na první pohled vypadá jako ostřílený harcovník, má ve skutečnosti citlivou duši, a cynikem je ten, do kterého byste to v žádném případě neřekli. Autor si vás dokáže podmanit svým originálním stylem vyprávění a vás bude mrzet, že je knížka poměrně útlá a že nemá pokračování.

"Vlak v 6.41" je zábavný, surový a zároveň i křehký a dojemný příběh o dvou lidech, kteří se dali dohromady na studentském mejdanu. Je to vyprávění o křivdách a o tom, jestli se dokážeme změnit a vyrovnat s dřívějšími traumaty a poníženími. Je to také chytrý a do detailu promyšlený příběh o naději, lásce i odpuštění. V tomhle románu se stanete jednou z postav, protože je velmi důležité, co si myslíte a jaký postoj k těm dvěma zaujmete. Pokud máte rádi výjimečné příběhy, potom si knihu rozhodně přečtěte. "Vlak v 6.41" se vám zažere pod kůži a vy budete mít dlouho o čem přemýšlet.