RECENZE: Unesená

20.04.2021

Unesená: T. R. Ragan

Jako sedmnáctiletá byla Lizzy Gardnerová unesená zvráceným sériovým vrahem. Jako jediné z mnoha obětí se jí podaří utéct. O mnoho let později se setkává se svým trýznitelem. Ten si říká Sklípkan a je rozhodnutý dokončit to, co kdysi nestihl.

Thriller "Unesená" je literárním debutem americké spisovatelky T. R. Ragan. Knihu u nás právě vydává nakladatelství Katto, které se specializuje na temné psychologické thrillery z celého světa. V nakladatelství Katto vyšlo mnoho skvělých knih, přesto se odvažuji tvrdit, že právě "Unesená" je jedním z jejich top titulů. T. R. Ragan navázala na úspěšnou a tolik oblíbenou tradici amerických thrillerů založených na řádění psychopatického sériového vraha. Tenhle si říká Sklípkan a nikdo, opravdu nikdo, se s ním netouží setkat.

Může se zdát, že v tomto žánru už není možné přijít s něčím novým, přesto se to autorce povedlo. Jedním z důvodů je to, že jde o ženu - autorku. Její mužští kolegové by se soustředili na technické detaily a libovali by si v popisování mučení a vraždění unesených dívek. T. R. Ragan na to šla jinak. Nepochybujeme o tom, že je Sklípkan zrůda, ale budeme si to myslet i na konci knihy, až poznáme jeho pohnutky? "Unesená" je plná neuvěřitelné člověčiny a pochopení pro všechno lidské. Autorka přistupuje k životu s pokorou, váží si lidí a nějak dokázala, že i padouchové budou v jejím pojetí působit jako normální lidské bytosti.

To nejlepší, co tu najdete, je ovšem sama hlavní hrdinka. Lizzy Gardnerová si prošla peklem a nyní působí jako soukromá vyšetřovatelka. Není to ale žádná Hrdinka s velkým H. Spíše je to typ obyčejné Holky odvedle. Je to sympatická žába, která se netají tím, že se stále nevyrovnala s tím, co se odehrálo před čtrnácti lety. Nejenže ji Sklípkan poznamenal duševně i fyzicky, ale stál za rozpadem jejího vztahu. Přítel Jared se snažil, ale nakonec se od sebe nechal odehnat. Lizzy je přesvědčená o tom, že láska a vztahy nejsou pro ni, jenomže to by se v jejím životě nesměl objevit zrovna Jared.

Jared vystudoval psychologii a navzdory všem očekáváním začal pracovat pro FBI. Nabízí se, že Lizzy mu pomáhá s vyšetřováním, jenomže ona je tu ve skutečnosti v roli oběti. Sklípkan se nikdy nepřenesl přes to, že mu utekla, a tak se rozhodl, že ji zavraždí. Předtím jí ovšem udělá ze života peklo. Lizzy netuší, proč ji Sklípkan tak nenávidí, a nechápe, podle jakého vzorce si vybírá své další oběti. Chápe, že ji unesl omylem, ale neví, proč. Únosů a vražd přibývá, Sklípkan terorizuje celé město, a aby toho nebylo málo, oficiální vyšetřovatelé jsou přesvědčení o tom, že Lizzy je Sklípkanova spolupachatelka.

"Unesená" je prvním dílem zamýšlené série o Lizzy Gardnerové. Vy budete Lizzy viset na rtech a ani si neuvědomíte, ve kterém okamžiku jste si na ní vypěstovali závislost. Věřte mi, že k tomu stoprocentně dojde. Lizzy a vlastně ani autorka se vám nijak nepodbízejí. Nehrají si na dokonalé a nesnaží se vás ohromit. Přesto si vás svou upřímností a bezprostředností naprosto získají a vy se budete těšit na další Lizzyino dobrodružství. "Unesená" je prvotřídní thriller, při kterém vám bude běhat mráz po zádech. A mezi námi, je docela možné, že si na své přijdou i čtenářky, které milují romantické příběhy. A teď už se pusťte do čtení a seznamte se se svou novou nejlepší přítelkyní Lizzy.