RECENZE: Tvář

19.12.2020

Tvář: Johana Kral

Uprostřed švýcarských lesů objeví běžkař tělo brutálně zavražděné ženy. Mrtvé chybí obličej a policistům je jasné, že tu řádí perverzní zabiják. Mrtvých dívek přibývá a dvojice vyšetřovatelů nemá ponětí, kde začít. Aby toho nebylo málo, vrah si vyhlédne sestru jednoho z nich.

Anglicky znějící jméno Johana Kral je ve skutečnosti pseudonym české pedagožky Jany Krobové (1966). Ta působí jako učitelka českého jazyka na střední škole a ve volném čase se věnuje psaní detektivních a společenských próz. "Tvář" je jejím románovým debutem. Knihu u nás právě vydalo nakladatelství Alpress. Johana Kral svůj příběh záměrně nezasadila do českého prostředí a z knihy je patrná inspirace drsnými severskými detektivkami a americkými thrillery plnými vyšinutých jedinců.

Příběh se odehrává ve švýcarském městečku a vlastně už od počátku je zřejmé, jaký typ knihy nás čeká. Náhodný běžkař najde v lese tělo zavražděné dívky, která má uříznutý obličej. Zároveň s tím můžeme sledovat myšlenky někoho, kdo si prošel mnoha traumaty a kdo není podle lékařských záznamů zcela normální. Johana Kral využila střídání chronologického a retrospektivního vyprávění a my se dozvídáme, co prožívají různí hrdinové. Ti děj komentují ze svého pohledu a je samozřejmostí, že identitu vraha odhalíte až na samém konci knihy.

"Tvář" je hodně drsná, místy nechutná a jistým způsobem znepokojivá. To, co autorce sedí nejlépe, jsou vnitřní monology rozrušených postav, a vůbec přitom nezáleží na tom, zda jde o budoucí oběť, unesenou dívku anebo zločince. "Tvář" vyvolává emoce, mezi nimiž převažuje hrůza a zděšení nad tím, čeho jsou lidské bytosti schopné. Ústřední dvojice oproti tomu působí sympaticky a příjemně nekonfliktně. Simon je mladý ambiciózní policista, který sází na logiku a chladný rozum. Jeho kolegyně Camilla je milá "holka odvedle", která ví, co je správné.

Mezi těmi dvěma by možná mohl vzniknout hlubší vztah, jenomže to by vyšetřování nesměl zkomplikovat fakt, že Camillina sestra se ocitne v hledáčku vraha. Oba mladí vyšetřovatelé se můžou jen dohadovat, proč si vrah vybírá konkrétní typ dívek a proč postupuje tak, jak postupuje. Vodítka k úspěšné dedukci budete mít celou dobu před očima, přesto se vám nepodaří rozlousknout všechny záhady. Johana Král si s vámi hraje jako kočka s myší a s chutí vám podsouvá falešné stopy. "Tvář" je hodně psychologická a řešení z části spočívá v tom, jaký má vrah charakter.

A tak čtěte bedlivě, abyste mohli začít tipovat, co vraha předurčilo k tomu, že se z něj stal sériový zabiják. "Tvář" je příslibem toho, že se na scéně objevila nová talentovaná spisovatelka. Během čtení vám bude běhat mráz po zádech a příběh vás pohltí tak, že úplně zapomenete na to, že jej napsala debutující Češka, a ne osvědčený americký autor. Máte-li rádi temné a brutální příběhy, pak si knihu rozhodně nenechte ujít. Jen mějte na paměti, že to chce pevné nervy a silné žaludky. Protože Johana Kral nešetří své postavy ani své čtenáře. Věřte mi ale, že to ve finále oceníte.