RECENZE: Tatérka

11.10.2018

Tatérka: Alison Belshamová

Marni je rozvedená matka a nadšená tatérka. V jejím životě se skrývá několik temných tajemství a existuje pár věcí, na které by nejraději zapomněla. Francis je nově jmenovaný inspektor, kterého kolegové považují za protekčního spratka. Ty dva spojí brutální vražda během tetovacího veletrhu. Jak dopadne jejich pátrání po sériovém vrahovi?

Angličanka Alison Belshamová začala psát, protože se chtěla stát scénáristkou. Po letech strávených doma s rodinou se rozhodla uskutečnit svůj sen o psaní. Její debut, román "Tatérka", vyhrál v roce 2016 první místo v soutěži Pitch Perfect pořádané během skotského festivalu detetivek Bloody Scotland. "Tatérka" oslnila porotu a čtenáře a kniha se stala bestsellerem. U nás ji vydalo nakladatelství Plus a autorka již pracuje na pokračování s názvem "Otrávený inkoust".

Co se týče žánru, "Tatérka" je skvělým a čtivým mixem napínavého thrilleru, klasické detektivní hádanky a krimi románu založeného na vyšetřování. Belshamová má načteno, v žánru Mystery se skvěle orientuje, a tak dokázala využít všechno, co mají rádi čtenáři a čtenářky napínavých příběhů. Ryze americký thriller o sériovém vrahovi se tu prolíná s anglickou křížovkou a výběr hlavních hrdinů nadchne nejen fanoušky Cormorana Strikea.

Pátrání vede devětadvacetiletý Francis Sullivan, který se krátce předtím dostal do funkce inspektora. Mnozí mají za to, že to bylo jen díky kariéře jeho otce, a fajn je, že pochybnostmi trpí i sám Francis. Vybrat si sympatického chlápka odvedle se ukázalo skvělým tahem. Budete mu držet palce a budete si přát, aby sériového vraha chytil už jen proto, aby svým kolegům dokázal, že je skvělý vyšetřovatel. Ve dvojici s tatérkou Marni Mullinsovou mu to sekne a čtenářky se můžou těšit na zajímavý vývoj jejich vztahu.

Marni je prototypem zlobivé holky, která si nepotrpí na spořádaný život. Její vztah k bývalému manželovi je všelijaký a trápení má tolik, že by jí záviděli i rozháraní severští hrdinové. Tihle dva se setkají při pátrání po sériovém vrahovi, který svým obětem vyřezává umělecká díla z těl. Hrůza tu není samoúčelná a všechny skutky mají svou logiku. Navíc autorka dokáže skloubit děs s krásou a horor s poezií. "Tatérka" je ódou na tetování a ani nemusíte vidět autorčinu fotku, aby vám bylo jasné, že i ona má slabost pro obrázky na těle.

Belshamová je originální vypravěčka, která si pohrála s formou i stylistickými prostředky. Vždy jde k podstatě věci a nezdržuje se malichernostmi. Možná bude chvilku trvat, než si na její surový a poměrně cynický styl vyprávění zvyknete, ale záhy si na něm vytvoříte závislost. Celý text dává znát, že "Tatérka" není nic pro útlocitné slečinky nebo intelektuály vyžívající se ve filozofických debatách. Je to pěkně ostré a krvavé čtení.

V kapitolách psaných kurzívou se vám vrah svěřuje se svými pocity a vy budete šokováni tím, jak zvrácené může být lidské myšlení. Zároveň se ale nevyhnete obdivu nad tím, jak bohatý může být jazyk a jak je možné vylíčit něco, co je ze své podstaty nechutné a úchylné. Protože jsme v detektivce, na konci se dočkáte několika překvapení. Zápletka je promyšlená do posledních detailů a našim hrdinům nebude dělat problém udržet vás v napětí. Tím spíš, když se ukáže, že vrah má jistý vztah k jednomu z ústřední dvojice.

Pokud si potrpíte na napínavé příběhy, potom by "Tatérka" neměla uniknout vaší pozornosti. Jestliže jste stejně jako Alison Belshamová a její Marni i vy podlehli vášni pro tetování, pak je tato kniha téměř povinností. Vy ostatní pochopíte, proč se lidé nechávají tetovat, a je docela možné, že i vy zatoužíte po nějaké okrase. Obě dámy totiž dokážou být velmi přesvědčivé.