RECENZE: Taková je vražda

08.02.2018

Taková je vražda: Ann Granger

Milujete klasické záhady a la Agatha Christie? Sedíte před televizními obrazovkami, když běží Vraždy v Midsomeru? Ještě vás nikdo nepřesvědčil o tom, že ty NEJ detektivky se odehrávají na anglickém venkově, kde si místní vidí až do talíře? V tom případě si nenechte ujít tuhle novinku z nakladatelství Motto.

Pokud už znáte detektivky od Ann Granger, pak víte, co vás čeká. Ocitnete se v nich v poklidné anglické vísce, kde se víceméně zastavil čas. Román "Taková je vražda" napsala autorka v roce 2004, ale na děj to nemá sebemenší vliv. Tohle je prostě klasická křížovka, která je v podstatě nadčasová. Vztahy mezi lidmi jsou pořád stejné a nijak se nemění ani motivy k vraždění. Knížka je univerzální a nadčasová tak, že ji budou hltat milovníci detektivek ještě za padesát let.

Autorka se drží receptu, který se osvědčil jak jí v sérii "Mitchellová a Markby", tak i řadě spisovatelů před ní. Pokud máte rádi příběhy Agathy Christie, pak by vás knihy její následovnice neměly zklamat. Možná že Granger nemá tak komplikované zápletky a její vraždy jsou přímočařejší a reálnější, ale na druhou stranu je víc "literární", takže se do jejích příběhů začtete jako do společenského románu. K jejím postavám si vybudujete vztah a s chutí budete sledovat jejich psychologický vývoj. V tomhle ohledu knihy evokují psychologicky propracované detektivky od P. D. Jamesové nebo R. Rendellové.

Postavy tohoto příběhu jsou víceméně tradiční: jsou tady aristokraté, kteří se nechávají obsluhovat a ostatním dávají najevo, že jsou něco lepšího. Máme tady ženy z lidu, které si rády podrbou a ví o všech všechno. Místní se scházejí v typické anglické hospodě, v níž se i profesionální vyšetřovatelé dozvědí spoustu užitečných informací. Hlavní postavou je Alison Jennerová, druhá žena významného a zámožného muže. Alison před pětadvaceti lety čelila obžalobě z vraždy své tety, a protože nebyla odsouzená, rozhodla se svou minulost pohřbít.

Jenomže je tu někdo, kdo jí posílá ošklivé anonymní dopisy a neustále ji konfrontuje s minulostí. Od anonymů není daleko k vraždě a Alan Markby i jeho snoubenka Meredith Mitchellová mají ruce plné práce. Ačkoliv je první vražda poměrně brutální, vy přesto nemáte pocit, že by tu bylo něco nechutného a nepatřičného. Superintendant Alan Markby vyslýchá podezřelé, jeho snoubenka a amatérská vyšetřovatelka Meredith se mu plete pod nohy, a když se podezřelí chtějí uklidnit, popíjejí litry čaje. Zločiny se odehrávají v úzké skupince příbuzných a sousedů a vy si paradoxně budete říkat, že takhle pohodový příběh jste už dlouho nečetli.

Co se týče vraha, autorka vám nic neusnadní. Raději nečekejte žádné nápadné stopy a připravte se na parádní překvapení. Jak už to bývá, každý z aktérů skrývá nějaké tajemství. Otázkou ale je, kdo skrývá něco tak zrůdného, že by byl kvůli tomu ochotný vraždit? Alan s Meredith se jako obvykle škorpí a vy se budete královsky bavit. "Taková je vražda" má v sobě cosi pohádkového, ale zároveň není odtržená od reality. Se všemi postavami se bez problémů ztotožníte a nejspíš vás překvapí, kdo si získá vaše sympatie. Pokud milujete chytré a dobře vybudované zápletky, potom by kniha neměla uniknout vaší pozornosti.