RECENZE: Strom lží

16.10.2017

Strom lží: Frances Hardinge

Mladičká Faith milovala svého otce stejně jako vědu. Když její otec za podivných okolností zemřel, dívka se rozhodla, že bude pokračovat v jeho práci. Díky narazila na něco, co může změnit dějiny lidstva. Strom lží je fenomenální objev, ale Faith není jediná, kdo ví o jeho existenci. Jak dopadne střet s lidmi, kterým jde pouze o vlastní prospěch a kteří neváhají použít násilí?

Angličanka Frances Hardinge už od dětství milovala mystické příběhy plné tajemství. Po vystudování angličtiny na Oxfordu pracovala nějakou dobu v komerční sféře, ale poté ji její přítel přesvědčil, aby se zkusila živit psaním. První román zaznamenal nebývalý úspěch a všem bylo jasné, že Hardinge má před sebou skvělou budoucnost. "Strom lží" je jejím sedmým románem a my se s ním můžeme setkat díky nakladatelství Omega.

"Strom lží" je historická detektivka odehrávající se na konci devatenáctého století, což je důležité pro děj i pro zápletku. Kniha od vás nevyžaduje žádné speciální vědomosti, protože všechno, co potřebujete vědět, vám autorka srozumitelně a čtivě vysvětlí. Hodně důležitá je tu role žen ve společnosti a je fajn, že si Hardinge odpustila feministické proslovy, ale naopak příběh pojala s neuvěřitelnou lehkostí, nadsázkou a humorem. Svou Faith nebere nikterak vážně a je úsměvné sledovat, kolik trapasů a nedorozumění pro ni připravila.

Čtrnáctiletá dívka je neuvěřitelně paličatá, neústupná a je jí úplně jedno, že její chování a slovní zásoba se jaksi nehodí k mladé dámě. V tomto ohledu jí může konkurovat pouze její matka Myrtle, žena s ostrými lokty a jasnou představou o životě. Myrtle už dávno přišla o veškeré iluze a na rozdíl od své dcery nevidí ve svém manželovi žádného hrdinu. Reverend Sunderly byl považován za nejslavnějšího přírodovědce své doby, ale kvůli jistému podvůdku musel opustit svou vlast. S rodinou se uchýlil na maličký ostrůvek, kde jim místní dali okamžitě najevo, že zde nejsou vítaní.

Faith si nedokáže najít přátele, marně žehlí chování své matky, ale to nejhorší ji teprve čeká. Otec je nalezený mrtvý, a i když okolí hovoří o nehodě nebo sebevraždě, dívka si je jistá tím, že jejího otce zavraždili. Protože je to žena činu, začne si hrát na amatérského detektiva. Některé věci, které odhalí, se jí pranic nelíbí a dost věcí ji bude doslova šokovat. Detektivní zápletka je promyšlená do nejmenších detailů a vás překvapí, kdo je pachatelem a jaké byly jeho pohnutky. Faith při svém pátrání objevuje exotický strom lží a z otcova deníku se dozvídá, co je rostlina zač.

Faith podlehne pokušení a ve jménu vědy a spravedlnosti udělá pár věcí, které by dělat neměla. Svými činy rozpoutá peklo a ocitne se v situaci, kdy jí jde o život. Dívka (ani čtenář) netuší, kdo je nepřítelem a co má dotyčný za lubem. Společně s hlavní hrdinkou budete podezírat i její nejbližší a vytvoříte si několik teorií, abyste na konci zjistili, jak moc jste se mýlili. "Strom lží" koketuje s okultismem, s náboženstvím i s metafyzikou. Autorčin styl vyprávění je neuvěřitelně živý a přizpůsobený věku hlavní hrdinky. Faith se stane vaší přítelkyní a vy jí budete držet palce, i když provede pár ošklivých věcí.

"Strom lží" je kvalitně vybudovaný a skvěle vyprávěný příběh, který nadchne čtenáře i čtenářky bez rozdílu věku. A i když tu nechybí určité mravní poselství, myslím si, že to, co vás strhne nejvíc, bude pátrání po brutálním a vychytralém vrahovi, které se odehrává v atraktivních kulisách viktoriánské Anglie.

Knihu koupíte v nakladatelství OMEGA nebo v KNIHKUPECTVÍ DOBROVSKÝ.