RECENZE: Spánek

24.06.2019

Spánek: C. L. Taylor

Anna se snaží vyrovnat s tragédií, která ji postihla. Během automobilové nehody zemřelo několik lidí a ji trápí výčitky svědomí. Uprchne na opuštěný skotský ostrov, kde hodlá začít znovu. Jenomže před minulostí neuteče. Lidé umírají a Anně dojde, že ji pronásleduje nelítostný vrah.

Angličanka C. L. Taylor už jako malá snila o tom, že se z ní stane slavná spisovatelka. Svůj první rukopis poslala do nakladatelství v osmi letech, a i když ho redaktoři odmítli, nevzdala se a psala dál. První úspěch zaznamenala povídka odeslaná do soutěže pro začínající autory a další úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat. Taylor přešla od povídek k psychologickým thrillerům a dnes patří v tomto žánru k nejúspěšnějším autorkám. Její knihy u nás vydává nakladatelství Domino a výjimkou není ani aktuální "Spánek".

Taylor je oblíbená bestsellerová autorka hned z několika důvodů. Její styl je nesmírně čtivý a vás si podmaní svým vybroušeným jazykem. Autorka dokázala najít správnou míru a vy budete mít pocit, že vám příběh vypráví vaše nejlepší kamarádka. Taylor dokáže mistrně skloubit detektivku s intimním příběhem. V jejích knihách často vystupují dospělí i děti, a tak není nouze o srdceryvné a dojemné scény. Příběhy chytnou za srdce, mají říz a zběsilé tempo.

Ostatně, přesně taková je i její novinka "Spánek". Krom toho, že je to zatraceně čtivý thriller, působí reálně a nedokáži si představit čtenáře, kterého by nezasáhl na nejcitlivějším místě. Taylor bravurně navázala na kultovní thriller "Deset malých černoušků" a předělala si ho k obrazu svému. "Spánek" se odehrává na podobně odlehlém místě, vrah je jedním ze skupinky osob a vy se můžete těšit na nervy drásající atmosféru. "Spánek" vám nabídne hororové kulisy, tajemnou atmosféru i zápletku podle všech pravidel klasických anglických hádanek.

"Spánek" je neuvěřitelně silný příběh, který je vystavěný velmi rafinovaně. Nejenže je plný falešných stop a matoucích informací, ale Taylor geniálním způsobem využila vyprávění z pohledu několika osob. Díky tomu netušíte, která z postav se dožije konce příběhu, což se týká i hlavní hrdinky Anny. Chtě nechtě se ocitnete v samotném dění a vžijete se do kůže Anny, kolem které se začnou dít záhadné a děsivé věci.

"Spánek" je skvělá ukázka psychologického thrilleru s řadou šokujících zvratů a nečekaných odhalení. Zároveň je to klasický horor, který přímo volá po filmovém zpracování. Pokud jsme milovníci klasických anglických hádanek, "Spánek" vás přesvědčí, že díky C. L. Taylor i dnes žijí autorky, které píší tak dobře, jako psala Agatha Christie nebo P. D. Jamesová. Tempo vyprávění je přímo vražedné a "Spánek" nebere ohledy na váš jemnocit. Je to parádně krvavé čtení, které potěší všechny milovníky napínavých příběhů. Hledáte-li ideální dovolenkové čtení, právě jste ho našli. Jen pozor na to, abyste se od knihy odtrhli a alespoň se vykoupali. "Spánek" je totiž silně návykový.