RECENZE: Sníh, oheň, vina a smrt

17.10.2017

Sníh, oheň, vina a smrt: Gerhard Jäger

Američan John Miller strávil celý život mezi knihami ve svém antikvariátu. Ve svých osmdesáti letech se rozhodl vrátit do rakouských Alp, aby zde pátral po zločinu starém padesát let. Místní mají za to, že jeho bratranec zavraždil mladou ženu, ale John věří v bratrancovu nevinu.

Rakouský spisovatel (1966) Gerhard Jäger vystudoval žurnalistiku a dlouhá léta pracoval jako novinář a učitel. Kvůli nehodě, která jej upoutala na invalidní vozík, opustil své povolání a vrhl se na kariéru spisovatele. Román "Sníh, oheň, vina a smrt" je jeho literárním debutem, a jak sám autor říká, kniha byla inspirovaná skutečnými událostmi. Detektivku právě vydává nakladatelství Host a vy se můžete těšit na výjimečný čtenářský zážitek.

"Sníh, oheň, vina a smrt" je tak trochu jiný příběh. Ačkoliv kniha dostala (a zcela poprávu) nálepku detektivka, je hodně psychologická a autorův poetický a nostalgický styl vyprávění byste očekávali spíše v memoárové literatuře. Příběh se odehrává ve dvou časových rovinách, přičemž tu aktuální vypráví v první osobě osmdesátiletý John Miller. Jeho vyprávění je poetické, nese se v duchu zúčtování s minulostí, ale přesto je to plnokrevná detektivka založená na vyšetřování dávného zločinu.

John před dvanácti lety přišel o ženu, což vám ovšem neřekne hned na rovinu, ale jak je jeho dobrým zvykem, nechá vás, abyste si chvilku namáhali hlavy nad různými náznaky. Protože náš hrdina zůstal na celém světě sám, rozhodne se pro návrat do své domoviny. V jedné zapadlé tyrolské vesničce kdysi došlo k několika tragédiím a John se rozhodne přijít všem záhadám na kloub. V centru jeho zájmu je vražda z roku 1951, ze které byl obviněn jeho bratranec Max Schreiber. John se může spoléhat pouze na Maxův deník, protože z původních obyvatel už tu není nikdo, kdo by mu mohl svým svědectvím pomoci.

Druhá linie se odehrává v padesátých letech a jejím hrdinou je Max. Ten přišel do Tyrol z Vídně, kde získal doktorát z historie. Do tohoto Bohem zapomenutého místa ho přivedly pověsti staré několik staletí a obzvláště ho zajímá osud čarodějnice, která zemřela v plamenech při požáru jejího stavení. Max je skrz naskrz moderní muž, proto je doslova šokován tím, co ho v horské vesničce čeká. Ačkoliv je několik let po druhé světové válce, místní tu žijí téměř jako ve středověku. Mýty se tu prolínají s realitou a řada věcí tu má téměř mystický nádech.

Ve vesnici je řada vypravěčů, kteří se s Maxem rádi podělí o všechny báchorky, které se předávají z generace na generaci, čímž příběh získává jistý pohádkový nádech. Jäger čaruje se slovy stejně jako s obrazy a jeho text podnítí vaši představu natolik, že vám příběh poběží před očima jako film. Zasněžené scenérie Tyrol v sobě mají nádech severské krimi a vy budete dějiště románu vnímat všemi smysly. Kniha "Sníh, oheň, vina a smrt" má v sobě určitou naléhavost, je velmi sugestivní a zatraceně dobře napsaná.

Čas se líně vleče, protože není kam spěchat. John připomíná dědečka, který svým vnoučatům vypráví pohádku na dobrou noc, ale nenechte se mýlit. Zlo pomaličku probublává na povrch a vy správně tušíte, že se tu odehraje něco velmi ošklivého. Místo brutality a krvavých scén vás čekají inteligentní zápletky spějící k nečekané pointě. John Miller si dal těžký úkol, aby došel smíření, a je jen na vás, zda mu dáte rozhřešení.

Jeho úmysly jsou čestné, ale protože jsme v detektivce, všem nám je jasné, že se nevyplatí píchat do vosího hnízda. Max Schreiber mohl být obětí okolností, ale také mohl být brutálním vrahem. Johnovo rýpání v minulosti můžete považovat za neškodný vrtoch starce, ale co když to někteří vidí jinak? Co když si někdo uvědomí, jak to tehdy skutečně bylo? A co když se ten někdo rozhodně udělat všechno pro to, aby pravda zůstala skrytá?