RECENZE: Smrt má vůni inkoustu

26.11.2017

Smrt má vůni inkoustu: Vilém Křížek

Milujete excentrického Sherlocka Holmese s jeho svéráznými vyšetřovacími metodami? Věděli jste, že jeho česká obdoba se jmenuje Eliáš Sattler? Tenhle týpek více než na logické dedukce spoléhá na svůj jedinečný čich a nutno podotknout, že zcela právem.

Český spisovatel Vilém Křížek (1971) pracuje jako překladatel z německého jazyka a nijak se netají svou láskou k období Rakouska-Uherska. Když Křížek pátral v archivech po své rodinné historii, narazil na zmínky o Eliáši Sattlerovi. Eliáš byl jedním z prvních soukromých detektivů v českých zemích a jeho přátelství s Adamem Křížkem vnuklo jeho vnukovi nápad na sérii historických detektivek odehrávajících se v době, kdy to začínalo jiskřit mezi Němci a Čechy a kdy tu vládla pokrytecká morálka. "Smrt má vůni inkoustu" právě vydalo nakladatelství Mystery Press.

Křížek svou prvotinu pojal s humorem sobě vlastním a s obrovskou nadsázkou. Nijak se netají tím, že jeho Eliáš Sattler je českým Sherlockem, a některé postavy si z tohoto faktu dokonce utahují. "Smrt má vůni inkoustu" je svěží a originální příběh, pod který by se klidně mohl podepsat Arthur Conan Doyle. Doyle je literárními kritiky nazýván mistrem zkratky a Křížek jeho typ zápletek vylepšil vším, co má mít dobrá beletrie. Je úžasné číst o tom, jak se u nás v roce 1911 žilo a jak prudérní byla tehdejší společnost. V knize vystupuje několik výrazných ženských postav, což bylo v té době naprosto skandální.

Křížek se nespokojil pouze se zápletkami, ale zapracoval i na charakteristice postav a navození správné atmosféry. Adam Křížek se ujal role doktora Watsona, a tak glosuje dění, nahrává svému šéfovi na smeč a žasne nad jeho myšlenkovými pochody. Eliáš Sattler má všechny znaky Velkého detektiva a jeho dobrodružství je nefašovaná klasická křížovka. Milovníci hádanek si přijdou na své, protože se tu řeší hned několik věcí najednou. První záhada se týká anonymních dopisů a skvělé je, že autor nedělá ze čtenářů hlupáky, ale naopak s nimi komunikuje a stojí o jejich názor.

Něco málo vás v kontextu doby trkne, ale různé záhady vyústí ve fenomenální finále, kde bude (přesně jak to má být) odhalen a potrestán ten největší padouch. Eliášovou klientkou je atraktivní Češka Adela Richterová, která se provdala za německého podnikatele Alberta Richtera. Tomu krátce po svatbě začnou přicházet výhrůžné dopisy a Adela se obrátí na excentrického detektiva, ačkoliv ji od toho všichni její známí odrazují. Po dopisech následuje první vražda a další na sebe nenechají dlouho čekat. "Smrt má vůni inkoustu" poškádlí vaše šedé buňky mozkové, ale ještě víc vás pobaví. Křížek je skvělý vypravěč, a protože si psaní evidentně užíval, užívat si budete i vy.

O vážných věcech píše nevážně, a tak je "Smrt má vůni inkoustu" zábavnou učebnicí dějepisu. Vtipné je sledovat, jak upjatá byla tehdejší morálka, a co všechno vyvolávalo pohoršení. Adela je na svou dobu velmi emancipovaná, ale ten, kolem kterého se všechno točí, je zcela po právu Eliáš Sattler. Podobná komická figura se v žánru ještě neobjevila a upřímně řečeno, málokdo by ji čekal zrovna v historické detektivce, kterou většina českých autorů pojímá s úctou a vážností. Knížka má švih, rychlé tempo a funguje jako skvělý zaháněč špatné nálady. A to už je dost důvodů, proč si ji přečíst, nebo ne?