RECENZE: Skrytá píseň

05.04.2018

Skrytá píseň: Valentina Nazarova

Jednadvacetiletá Nika má na první pohled všechno. Je atraktivní a sexy, studuje v Londýně a její milionářský tatíček ji rozmazluje tak, až to není hezké. Jenomže Nika skrývá tajemství. Když jí bylo třináct, její sestra Jenia záhadně zmizela a jediné, co po ní zůstalo, je sbírka rockových alb. "Skrytá píseň" je napínavý thriller plný zvratů, za jehož zápletku by se nemusela stydět ani Agatha Christie.

Ruská spisovatelka Valentina Nazarova (1987) vystudovala v Anglii kreativní psaní a poté několik let pracovala v oblasti informačních technologií. V té době publikovala tři básnické sbírky, ale celosvětový úspěch zaznamenal až její románový debut "Skrytá píseň". Tenhle thriller plný hudby nadchl fanoušky i literární kritiky a Nazarova díky němu mohla odejít na volnou nohu. Dnes se věnuje pouze psaní a vy si "Skrytou píseň" můžete vychutnat díky nakladatelství Omega.

Žánrově jde o thriller spojený s klasickou detektivní hádankou. Na své si přijdou fanoušci akce a napětí stejně jako ti, kteří milují hledání stop a dedukce. To, že autorka miluje rockovou hudbu a je častou návštěvnicí festivalů, vám ani nemusí říkat, protože její nadšení je cítit z každé stránky. "Skrytá píseň" je jako detektivka hodně neobvyklá, autorka si vypůjčila motivy a postupy z jiných žánrů, lehce zaexperimentovala s formou, ale jako detektivkářka je poctivá, a tak tu najdete všechno, co by mělo v dobré detektivce být.

Vypravěčkou příběhu je Nika, která se nedokáže smířit s tím, že její starší sestra zmizela beze stopy. Vyprávění má formu zpráv na Facebooku, které Nika píše své sestře a v nichž dopodrobna popisuje, jakým způsobem se ji snaží vypátrat. První vzkaz je z roku 2007, kdy Jen beze stopy zmizela v poklidném městečku ve střední Anglii. Vzkazy zklamané adolescentky se postupem času mění v hlubokomyslné vzkazy, ve kterých Nika přemýšlí o životě a vlastně i o tom, jaká její sestra vlastně byla.

Obrat nastane, když Nika zjistí, kde byla Jen naposledy viděna. V té době je už plnoletá, a tak neváhá a rozjede se do Notownu, aby zjistila, zda byla sestra unesena anebo zavražděna. Zde se Nika setkává s několika lidmi z hudební branže a čtenář tuší, že mu autorka naservírovala první várku podezřelých. "Skrytá píseň" má hodně blízko k detektivním křížovkám Agathy Christie, ve kterých se řeší dávný zločin. Tenhle je starý osm let a věřte mi, že řadu dobrodružství si prožije i Nika.

Zápletky jsou hodně zamotané, příběh je plný nečekaných zvratů a na konci na vás čeká několik šokujících překvapení. V jiných detektivkách všichni podezřelí tvrdí, že nespáchali žádný zločin, ale tady najdete hned několik osob, které si vyčítají Jeninu smrt. Rozplést klubko lží nebude vůbec jednoduché a Nika neví, komu může důvěřovat. Podezřelí se vzájemně nenávidí, městečko je plné zla a rockové písně jsou všechno možné jen ne optimistické. Už na začátku vás obemkne atosféra hrůzy typická pro horory a vy se nadšeně ponoříte do temnoty, která na vás číhá na každé stránce.

"Skrytá píseň" je originální počin a skvělá ukázka toho, jak se dají psát moderní detektivky a thrillery. Zároveň je to důkaz toho, že detektivka může bavit náctileté čtenáře stejně jako jejich babičky a dědečky. Pokud máte rádi napětí a inteligentní a komplikované zápletky, potom si tuto knihu nenechte ujít.