RECENZE: Šikmý kostel

15.02.2020

Šikmý kostel: Karin Lednická

Jsou romány, které přečtete, odložíte a už se k nim nevracíte. A potom jsou romány, které konfrontují váš způsob života a vaše postoje. Tyto knihy vás donutí bilancovat a přehodnocovat. Dostanou se vám pod kůži a vy na ně budete myslet ještě dlouho poté, co jste je dočetli. Přesně takový je i Šikmý kostel" od Karin Lednické.

Česká spisovatelka Karin Lednická měla odjakživa jasno, že se chce věnovat psanému slovu. Začínala jako novinářka a překladatelka, později zakotvila v nakladatelské branži. Dvacet let pomáhala vydávat cizí knihy, letos se poprvé objevila v roli spisovatelky. Její literární debut, román "Šikmý kostel", je ambiciózní počin, který kromě čtenářů potěší také literární vědce a historiky. Silný příběh přímo volá po filmovém zpracování a "Šikmý kostel" je typem knihy, jaké jsou schopné posbírat řadu literárních cen.

"Šikmý kostel" nese podnázev "Románová kronika ztraceného města" a jde o první, dějově uzavřený, příběh ze zamýšlené trilogie. Spolu s hlavními aktéry se přeneseme do roku 1894 a opustíme je v roce 1921. Hlavní hrdinové jsou tady tři. Barbora, Julka a Ludwik. Přesto si dovolím tvrdit, že třetím hlavním hrdinou je místo, kde se děj odehrává. Karwiná na sebe strhává pozornost a vesměs všechno, co se postavám přihodí, souvisí s tím, odkud pocházejí, kde žijí a jakým jazykem mluví. Vdechnout duši románovým postavám je kumšt, ale vdechnout duši místu, to je skutečný dar.

Autorka brilantním a zároveň objektivním způsobem zpracovala historické události, proto je její "Šikmý kostel" studnicí informací nejen pro studenty historie. Kniha je úžasnou sondou do života tehdejší společnosti, která byla ovlivněná nejen ekonomikou, ale také politikou a náboženstvím. Barbora, Julka a Ludwik jsou předurčení žít tak, jako žijí jejich sousedé. V Karwiné je vše závislé na hornictví a místní ani netuší, že existují i jiné možnosti. Život je zde nadmíru drsný. S nikým se nemazlí a s nikým nemá soucit. Ostatně, takoví jsou i mnozí ze starousedlíků.

Možná si říkáte, že nepodlehnete a že zůstanete nad věcí, ale příběh vás strhne a vy budete konfrontovaní se svým způsobem života. Najednou zjistíte, že se vlastně nemáte vůbec špatně, a že byste se dokonce mohli stydět za své nářky nebo nespokojenost. Každý si v knize najde to své. Někoho nadchnou promyšlené a napínavé dějové linie, jiný knihu ocení jako historický román, ale já vyzdvihnu především charaktery hlavních postav. Jejich osobnosti předurčí jejich osudy a my můžeme celé hodiny debatovat o pojmech "štěstí" a "naplnění", nebo naopak "promarnění".

Sympatické je, že vám jednotlivé postavy nezatajují to, co prožily. V tomto ohledu je autorka nesmírně poctivá a vždy ukojí vaši zvědavost. Každá postava je jiná a je jen na vás, kdo si získá vaše sympatie. My, čtenáři, se ale shodneme na jednom. Ani jeden z nás by nechtěl žít ve světě "Šikmého kostela", kde tragická smrt mnoha dělníků znamená pouze počátek dalších a dalších katastrof. Lidé zde žijí ze dne na den, motivací je nasytit hladové žaludky a nikdo raději nemyslí na to, že stačí chvilka, a člověk není.

Ačkoliv je příběh velmi drsný, uvědomujete si to jakoby mimochodem a mezi řádky. Autorka je jako vypravěčka nad věcí a pouze konstatuje to, co se stalo. Není patetická ani nemá potřebu vám cokoliv podsouvat. Ostatně, bylo by to zcela zbytečné. Příběh nepotřebuje žádné komentáře ani vysvětlivky. Postavy hovoří samy za sebe a jejich řeč je naprosto srozumitelná. Celý text je velmi vyzrálý a Karin Lednická je jedním z nejlepších současných prozaiků. V historickém románu se našla. Psaní "Šikmého kostela" si vychutnávala, a díky tomu si vy vychutnáte jeho čtení.

Máte-li rádi kvalitní a dobře zpracované romány, potom si "Šikmý kostel" rozhodně nenechte ujít. Stejně jako já ho budete doporučovat dál, a až opadnou zjitřené emoce, znovu si ho přečtete. Karwiná a její svérázní obyvatelé se stanou vaší součástí. Díky nim budete skromní a už nikdy si nedovolíte litovat se kvůli nějaké banální prkotině. Ke svému životu budete vzhlížet s pokorou, protože budete vědět, že všechny postavy ze "Šikmého kostela" by daly všechno, co mají, za to, aby si to s vámi mohli vyměnit.