RECENZE: Se mnou si nezačínej

13.10.2018

Se mnou si nezačínej: J. D. Robb

Larinda Marsová je televizní moderátorka s podivným koníčkem. Baví ji slídit v soukromí známých osobností, a když objeví něco, co za to stojí, neváhá ze svých obětí ždímat peníze. Jednoho dne je Larinda zavražděná a vše nasvědčuje tomu, že někomu došla trpělivost. Podaří se Evě Dallasové vypátrat pravdu?

Američanka Nora Roberts (1950) vstoupila do světa literatury jako autorka romantických příběhů pro ženy. Ty byly často šmrncnuté detektivními zápletkami, a tak nepřekvapí, že se rozhodla napsat plnokrevnou detektivku. Vytvořila Evu Dallasovou, drsňačku z oddělení vražd, a aby se odlišila, její příběhy zasadila do budoucnosti. Eva Dallasová se objevuje v sérii románů, které Nora Roberts vydává pod pseudonymem J. D. Robb. Žánrově jde o sci-fi detektivky, které jsou výsledným koktejlem namíchaným z napětí, romantiky a erotiky.

Příběhy o Evě Dallasové vydává nakladatelství Alpress a v případě novinky "Se mnou si nezačínej" se ocitáme v New Yorku roku 2061. Na své si přijdou milovníci klasických detektivek - hádanek, thrillerů i krimi románů založených na vyšetřovacích postupech. To, co by mohlo jinde nudit, vymyslela autorka tak, že knihu zhltnete na jeden zátah. Konkrétně mám na mysli popisy policejní práce, které na vás dnes vyskočí z téměř každé knihy nebo televizního kanálu a které můžou být (a to si poctivě přiznejme) poněkud únavné.

J. D. Robb se rozhodla vmíchat do svých detektivek prvky sci-fi, což se ukázalo jako skvělý tah. Policisté z druhé poloviny 21. století mají řadu vychytávek a Eva disponuje nejlepšími zbraněmi a auty v celé Sluneční soustavě, za což vděčí svému manželovi. Její Roarke je nejbohatší muž na světě a pro svou milovanou manželku mu není líto žádného výdaje. Navíc se ochotně stává jejím parťákem a neocenitelným pomocníkem. A protože Evu milují především ženské čtenářky, Roarke se předvede nejen jako citlivý milenec, ale také jako obrovský romantik.

Knihu ocení čtenářky i čtenáři, protože Eva je ranařka, která si nenechá nic líbit. Třebaže jí oběť vraždy není nijak sympatická, rozhodne se vypátrat vraha za každou cenu. V tom jí pomáhá celý tým včetně manžela a ona víc než kdy jindy ocení i fígle, které se naučil dříve, když se pohyboval na druhé straně zákona. "Se mnou si nezačínej" je nefalšovaná klasická detektivní hádanka, za kterou by se nemusela stydět ani Agatha Christie. Máte-li rádi dedukci, v tomto příběhu si vaše šedé buňky mozkové rozhodně přijdou na své. Pokud se ovšem nenecháte napálit falešnými stopami, kterých je tu mnohem víc, než na kolik jsme u autorky zvyklí.

Tempo příběhu je rychlé, až téměř zběsilé, napětí střídá romantiku a není tu nouze ani o humorné či erotické scény. Eva Dallasová je svéráz, a i když byste k ní měli pár výhrad jako k člověku, protože někdo tak arogantní se hned tak nevidí, jako literární postava funguje dokonale. Prim zde hrají výslechy, během kterých Eva odhaluje všechna ošklivá tajemství podezřelých. "Se mnou si nezačínej" vyvolá řadu emocí a vy si budete neustále klást otázku, zda je zákon totéž co spravedlnost.

Věrné fanoušky Evy Dallasové nemusím nabádat, aby si knihu koupili, protože už ji nejspíš mají. Pokud jste o téhle svérázné vyšetřovatelce nikdy neslyšeli, přimlouvám se za to, abyste jí dali šanci. "Se mnou si nezačínej" je jedna z nejlepších knih série. Evu Dallasovou a její parťáky si zamilujete a vytvoříte si na nich závislost stejnou, jakou máme už dlouhou dobu my. J. D. Robb je nekorunovanou královnou thrilleru a ostatní spisovatelé by se od ní mohli učit.