RECENZE: Se mnou jsi v bezpečí

07.04.2018

Se mnou jsi v bezpečí: K. L. Slater

Anna je podivínská samotářka trpící obsesemi. Lidi si drží od těla a užírá se tragédií starou třináct let. Jednoho dne je svědkem dopravní nehody a v nepozorné řidičce poznává ženu, která jí kdysi ublížila. Anna se rozhodne vyrovnat účty a naplánuje dokonalou pomstu.

Jste závislí na napětí a milujete pochmurné příběhy ve stylu noir? Propadli jste děsivé kráse Hitchcockových filmů a baví vás nevyřčené? V tom případě vás tahle lahůdka z nakladatelství Mystery Press plně uchvátí. "Se mnou jsi v bezpečí" je originální počin a není divu, že se kniha stala světovým bestsellerem. Díky tomu je z Angličanky K. L. Slater spisovatelka na volné noze, což byl její dávný sen.

Žánrově jde o temný thriller a mimo mísu není ani označení horor. Všechno stojí a padá s hlavní hrdinkou a autorka dokázala, že jí budete doslova viset na rtech. Anna je plná tajemství a vy můžete jen hádat, co se jí v minulosti stalo. Anna svůj příběh vypráví v první osobě, libuje si v narážkách a radši by si ukousla jazyk, než by řekla něco naplno a srozumitelně. Anna je to, co literární kritika nazývá nespolehlivou vypravěčkou.

Jako osobnost vám nejspíš nebude nijak sympatická a nebudete vědět, jak se k ní postavit. Máte se smát jejímu moralizování, nebo ji litovat kvůli tomu, co kdysi prožila? Anebo se máte děsit nápadů, které se jí líhnou v hlavě? Anna je pošramocená a zakomplexovaná osoba, ale průšvih je, že v tomhle příběhu není jedinou psychopatkou. Zádumčivá atmosféra vám bude brnkat na nervy, a co nedokáže Anna, dokáže vaše fantazie.

Slater vás vtáhne do děje už na první stránce a její originální a poněkud cynický styl vyprávění budete doslova hltat. "Se mnou jsi v bezpečí" vás zavalí emocemi a hrůza se bude pravidelně střídat se sentimentem. Tenhle příběh je křehký stejně jako Annina psychika a zároveň surový jako život sám. "Se mnou jsi v bezpečí" je plná podivných příhod a vy až do poslední chvíle nebudete tušit, proč se dějí a kdo je má na svědomí. Psychologické thrillery jsou plné pološílených žen, ale už jste četli knihu, kde je šílený snad každý?

Na rozdíl od klasických detektivek tady nepochodíte ani s rozumem ani s logikou. A víte co? Vy ani nedokážete říct, jaká Anna vlastně je. Tahle ženská je rozhodně jedna z nejvýraznějších a nejsložitějších literárních postav a mě děsí představa, že by to měla být moje sousedka nebo spolupracovnice. Podobný přístup budete mít i k jednotlivým epizodám. Jde o realitu, nebo o noční můry? Jedná se o skutečné události, nebo o fantasii či bludy? Nejspíš se vám od začátku bude zdát, že tu řada věcí nesedí, ale protože jsme v detektivce, na konci do sebe všechno zapadne jako dílky skládačky a vy se budete divit, že jste si správná řešení neuvědomili už dávno. Jenomže jak logicky uvažovat, když jste zchromlí strachem a dokážete vidět pouze jednotlivosti?

Autorka vám naservírovala několik záhad, a i když vás některé maličkosti možná trknou, neexistuje možnost, abyste vydedukovali to nejdůležitější. Kniha má nesporný filmový potenciál, ale kromě překvapivého děje si vychutnáte i autorčin jedinečný styl vyprávění. Text působí naléhavě, a jestli nějaká kniha pronikla do myšlení psychopatů, pak je to právě "Se mnou jsi v bezpečí". Autorka své vyšinuté a umanuté postavy vylíčila tak důvěrně, až vás nejednou napadne, zda není narušená i ona. Kniha vás přiková k židlím a vy se od ní neodtrhnete stejně, jako se Anna neodtrhne od svých myšlenek na pomstu.