RECENZE: Případ Toman

06.11.2021

Případ Toman: Milan Krčmář

Když se našlo zavražděné a zohyzděné tělo, všichni měli jasno. Jak o totožnosti oběti, tak o jejím vrahovi. Jenomže co když to bylo celé jinak? Co když Toman nebyl obětí, ale naopak chladnokrevným vrahem? Vrahem, který chtěl získat peníze od pojišťoven za své domnělé úmrtí?

Milan Krčmář je český spisovatel a novinář. Vystudoval bohemistiku, pracuje jako PR specialista a do světa literatury vstoupil v roce 2012 knihou "...a duše zůstala celá". V roce 2018 vydalo nakladatelství CPress jeho historický román "Žena z roku 1899", který ukázal, jakou cestou se bude autor do budoucna ubírat. Následoval román "Bezejmenní", což byla pozoruhodná směs historického románu a detektivky. V nakladatelství CPress právě nyní vychází historický román "Případ Toman".

O Krčmářovi by nikdo nemohl říci, že jde po vyšlapaných cestičkách a že píše o věcech, které se osvědčily. Nijak nepodléhá módě, ale naopak si vybírá témata, která nejsou na první pohled určená masám. Jeho hrdinové bývají obyčejní prostí lidé, jejichž osudy by mohly být banální. Jenomže jich se nějakým způsobem dotkly velké dějiny a je i možné, že oni sami tyto velké dějiny ovlivnili. "Případ Toman" má všechny znaky kvalitní literatury a nebudu nijak zastírat, že jeho četba je poměrně náročná.

První, co vás zarazí, je rozsah knihy. Krčmář preferuje realismus, a protože je sám novinář, využívá surový a věcný reportážní styl. Pro svou knižní novinku si vybral skutečný zločin, který kdysi pořádně zamotal hlavy všem vyšetřovatelům. Když v moravských lesích nedaleko Ratíškovic našli 23. října 1911 dělníci mířící na stavbu kostela v Rohatci rozsekané mužské tělo, nejprve si všichni mysleli, že se jedná o čin zvráceného psychopata. Hned příští den byli za vrahy označeni nedaleko tábořící cikáni, jejich vina se ale vzápětí vyvrátila. Vyšetřovatelé záhy určili i totožnost oběti, ve které zjistili bohatého statkáře Ladislava Tomana z Rozsíčky na Blanensku.

Ale i zde došlo k mýlce. Toman nebyl obětí, nýbrž rafinovaným vrahem. Nechal se pojistit na závratnou sumu hned u několika pojišťoven a našel si dvojníka. Toho zavraždil a zohyzdil tak, aby nebyl poznat, a Tomanovi příbuzní měli vyinkasovat peníze. Díky pečlivé práci doktora Jirky, který s ním sepsal pojišťovací protokol, však došlo ke zvratu v případu. Jirka si všiml drobností na těle zavražděného a konstatoval, že před ním na pitevním stole neleží Toman, ale někdo jiný. Toman se ocitl ve vězení a později stanul před soudem.

Pokud si nyní myslíte, že příběh končí, jste na omylu. Náš příběh tady teprve začíná. Dnešní čtenáři zřejmě nepochopí, proč tehdejší justice udělala tolik chyb. Byli tak hloupí? Zmanipulovaní? Anebo to bylo jinak, než jak nám prezentuje vypravěč příběhu, slavný soudničkář Lidových novin, Rudolf Těsnohlídek? Milan Krčmář se skvěle popral s velkou výzvou. Báječným způsobem propojil realitu s fikcí a vám předhodil řadu námětů k přemýšlení. Něco možná zavání konspirací, ale o to je kniha čtivější. "Případ Toman" obsahuje výstřižky z dobového tisku, soudní záznamy i černobílé fotografie. Ty jsou součástí děje, který vás zasáhne svou brutalitou.

Zjistíte, jak se i prostí a na první pohled ničím výjimeční lidé mohou stát součástí tragédie, o jaké se mluví i o sto let později. "Případ Toman" je inteligentní a promyšlené čtení pro všechny generace. Je to nadčasový a univerzální román, který neztratí na hodnotě ani časem. Fajnšmekři si na něm smlsnou a on ledacos nabídne i těm, co preferují komerční čtení. Milan Krčmář se v žánru historického románu našel a svět literatury tak má dalšího kvalitního autora, který dokáže s přehledem a lehkostí spojit beletrii s populárně naučnou literaturou. Ono je vlastně jedno, zda jste fanoušci krimi nebo historických románů, "Případ Toman" rozhodně stojí za přečtení.