RECENZE: Odvrácená strana konce

11.10.2017

Odvrácená strana konce: Michael Connely

Legendární vyšetřovatel Harry Bosch se po třiceti letech u policie ocitl v roli soukromého očka. Své klienty si pečlivě vybírá, a když už nějaký případ vezme, neváhá nasadit vlastní život jen proto, aby odvedl stoprocentní práci. Rád by rozlouskl i tenhle oříšek, ale jak na to? Jak najít někoho, kdo možná ani neexistoval?

Americký spisovatel Michael Connely (1956) měl už od dětství jasno v tom, že bude psát knihy. Po studiích na univerzitě začal pracovat jako kriminální reportér v novinách a po nocích pracoval na svém prvním románu. Detektivka "Černá ozvěna" zaznamenala obrovský úspěch, posbírala řadu žánrových cen a čtenářům se v ní poprvé představil Hieronymus (Harry) Bosch. Dnes má Connely na svém kontě přes padesát knih, a co se týče oblíbenosti jeho hlavního hrdiny, tak nejspíš postačí, když řeknu, že aktuální novinka z nakladatelství Domino "Odvrácená strana konce" jej zachycuje už jako postaršího chlápka s dospělou dcerou a třicetiletou kariérou u policie.

Zajímá vás, jaký je autorův recept na úspěch? V první řadě je to vytvoření postavy, která se zapsala do srdcí čtenářů. Harry Bosch je na první pohled zcela obyčejný chlápek, se kterým nebudete mít problém se ztotožnit. Harry by obstál i v krimi románech americké drsné školy a vám bude sympatický už jen proto, jaké vyznává hodnoty. Neříkám, že je to naivka, ale v současné detektivní produkci najdete jen málo hrdinů, kteří jsou čestní a zásadoví stejně jako on. Podle Harryho jsou zákony k tomu, aby se dodržovaly, a i když nezřídka využije právní kličky, nikdy by se nesnížil k podvodu. Čtenáři mu možná budou závidět, že se díky své pověsti vyšetřovatele vražd nemusí ponižovat před svými šéfy, a pravda také je, že všichni přece milujeme příběhy o tom, jak dobro triumfuje nad zlem.

Connely nezanevřel na své původní povolání a s chutí využívá reportážní styl vyprávění. Protože je Harry policista, jeho příběhy jsou kriminální romány založené na policejním pátrání. V "Odvrácené straně konce" je soukromým detektivem a zároveň policistou, a tak vás čekají hned dvě detektivní záhady. K tomu Harry řeší problémy s některými kolegy a navíc by bylo vhodné, aby si ujasnil, co chce od budoucnosti. Soukromé pátrání se týká fiktivního potomka jistého kalifornského miliardáře, který se na stará kolena rozhodl pozměnit svoji závěť. Klient kdysi prožil kratičký románek s atraktivní Mexičankou a Harry má zapátrat v minulosti, jestli náhodou někde na světě nepobíhají klientovi potomci.

Správně předpokládáte, že existuje celá řádka lidí, kteří si nepřejí, aby došlo ke změně závěti, a tak je ohrožené nejen samotné pátrání, ale i život hlavního hrdiny. Lehké to Harry nemá ani jako policista. Proti vůli svých šéfů tajně pátrá po sériovém vrahovi a hodně práce mu dá už to, aby své pátrání utajil. Tahle linie příběhu je v duchu klasické detektivky - hádanky a v knize jsou důmyslně poschovávané stopy k řešení. Harry je klaďas každým coulem, ale nemyslete si, že s padouchy jedná v rukavičkách. Když je to nutné, použije násilí, a když nestačí slova, dojde na pěsti.

"Odvrácená strana konce" je příjemně napínavé čtení o chlápkovi, který se rozhodl konat spravedlnost a pomáhat těm, kteří si to zaslouží. Jeho příběh je hodně akční a Harry vás naučí pár triků, které pochytil u policie a které se vám můžou hodit v běžném životě. "Odvrácená strana konce" má v sobě cosi pohádkového, a pokud máte nějaké trápení nebo jste podlehli podzimním splínům, kniha vám zaručeně zvedne náladu. Přesvědčí vás totiž o tom, že když se chce, tak všechno jde. A také o tom, že šťastné konce čekají i na obyčejné lidi.