RECENZE: Odhalená tvář

16.03.2018

Odhalená tvář: Sidney Sheldon

Judd Stevens je proslulý psychoanalytik. Bydlí v luxusním bytě, mezi jeho klienty jsou milionáři či filmové hvězdy a zatím mu vyhovuje i život starého mládence. Jenomže se stane něco, co ho vyděsí do morku kostí. V jeho okolí začnou umírat lidé a všechno nasvědčuje tomu, že příští obětí nelítostného vraha bude právě on.

Sidney Sheldon (1917 - 2007) patří k nejúspěšnějším americkým autorům všech dob. Na svém kontě má nejen řadu bestsellerů ale také řadu ocenění za své knihy a filmové scénáře. Sheldon se celý život pohyboval v Hollywoodu a je snad jediným spisovatelem beletrie, kterému se podařilo získat Oskara za nejlepší scénář k filmu. Romány začal psát až po padesátce a z jeho knih je znát, že je nepíše kvůli obživě, ale čistě pro zábavu. Čeští čtenáři si jeho thrillery mohou přečíst díky nakladatelství Alpress, kde vyšla i tato novinka.

"Odhalená tvář" vyšla poprvé v roce 1970 a u nás ji poprvé vydal Alpress v roce 2000. Aktuální verze tedy vychází podruhé a opět v edici Klokan. Tento napínavý thriller byl napsán v době, kdy v žánru záleželo především na zápletce a autory ani nenapadlo, aby se zabývali experimenty s formou nebo obsahem. "Odhalená tvář" je plnokrevná detektivka, která jde přímo k věci, a tak není divu, že ve své domovině získala ocenění Nejlepší detektivka roku. A nepřekvapí ani to, že stále vychází po celém světě a dnešní čtenáři jsou z ní nadšení stejně, jako byli nadšení jejich rodiče.

"Odhalená tvář" je natřískaná dějem, a ačkoliv se autor nijak nesnažil o bombastičnost, řada věcí vás bude šokovat. Například otrlost vraha a to, jak nemilosrdně páchá jednu vraždu za druhou. Sheldon si nepotrpí na žádné salónní řečičky, ani vás nebude zdržovat zbytečnými charakteristikami nebo líčením přírody. Prim tu hrají zápletky a věřte mi, že ty jsou komplikované a zašmodrchané tak, že by to dnešním autorům vystačilo i na několik knih. Sheldon předběhl dobu a vytvořil hlavní postavu, která se dnes hojně vyskytuje v řadě psychologických thrillerů.

Judd Stevens je atraktivní třicátník se skvělou kariérou. V jeho minulosti se ukrývá jedno tajemství, ale naštěstí to není nic, co by mu bránilo normálně fungovat. Judd je muž činu a Hrdina s velkým H. Příběh začíná ve chvíli, kdy je na ulici zavražděný jeden z klientů, kterému Judd zapůjčil svůj kabát do deště. Když zemře ještě jedna osoba, náš hrdina si uvědomí, že cílem vražedných útoků měl být on sám. Ačkoliv tu velkou roli hraje i policie, tíže příběhu spočívá na Juddovi, což je to nejlepší, co mohl autor udělat. Tenhle psychiatr je sympaťák a vy mu budete držet palce, aby odhalil svého nepřítele a všechny intrikáře, kteří ho obklopují.

"Odhalená tvář" je napínavý thriller plný nečekaných zvratů a zároveň klasická hádanka, ve které nechybí řada falešných stop a zároveň vodítek potřebných k řešení. Ve finále je ale úplně jedno, zda se chcete nechat vyděsit k smrti, anebo si chcete zahrát na amatérské detektivy. Příběh si vás podmaní tak, že ho zhltnete na jeden zátah. Při čtení vám bude běhat mráz po zádech, a až dočtete, půjdete si sehnat další knížky, které Sidney Sheldon napsal.