RECENZE: Nenalezená

29.09.2018

Nenalezená: Remigiusz Mróz

Damian Werner přišel za tragických okolností o svou snoubenku. Smířil se s tím, že ji už nikdy neuvidí. Jenomže na sociální síti se objevila dívčina fotografie, kterou pořídil Damian několik dní před zmizením. Je Ewa naživu? Nebo jde o krutý žert?

Polský autor Remigiusz Mróz je autorem tří desítek románů. Ve své domovině se již dávno proslavil a jeho knihy se pravidelně stávají bestsellery. Z Mróze se stává světově úspěšný autor a díky nakladatelství Domino se s jeho tvorbou můžeme seznámit i my. Novinka "Nenalezená" je podle recenzentů první psychologický thriller, který dosahuje úrovně světových bestsellerů. Autor si vybral aktuální téma, využil všudypřítomnost sociálních sítí a vytvořil příběh, který nadchne čtenáře bez rozdílu věku a životních zkušeností.

Hlavním hrdinou knihy je Damian Werner, který se ve svém vyprávění v Ich-formě střídá se svou parťačkou Kasandrou Reimannovou. Oba jsou jistým způsobem zvláštní a problémů mají tolik, že by jim mohli závidět i severští policisté. Damian přišel před deseti lety o svou snoubenku a dosud si nepřestal vyčítat události, které k tomu vedly. Kasandra je na první pohled úspěšná podnikatelka, milující matka a milovaná manželka, ale brzy pochopíte, že všechno je jinak.

Když Damian objeví na sociální síti fotku své ztracené snoubenky, rozhodne se dívku vypátrat za každou cenu. Kasandra mu nabídne pomoc a v tu chvíli se rozjíždí perfektní thriller plný intrik, podrazů a snahy neprozradit svá temná tajemství. Protože jsme v psychologickém thrilleru, buďte obezřetní a mějte na paměti, že není radno nikomu důvěřovat. Zápletka se komplikuje, přibývá zločinů a všem je záhy jasné, že tady nepůjde jen o to, jestli Ewa žije nebo nikoliv.

Mužští čtenáři budou obdivovat Damianovu odvahu a zarputilost, ženským čtenářkám nebude dělat problém ztotožnit se s Kasandrou. Mladí čtenáři ocení prostředí, v němž se odehrává velká část příběhu. Damian s Kasandrou komunikují přes internet a tomu je přizpůsobený i jejich jazyk a styl vyprávění. Mróz si nepotrpí na salónní řečičky, nelibuje si v popisech ani charakteristikách, ale jde přímo k věci. Akce střídá akci a děj posouvají dopředu řízné dialogy. Všechno má svůj důvod a i zpočátku banální věci se na konci ukáží jako součást pointy.

Příběh je mrazivý a děsivý, ale zároveň dokáže vyvolat řadu emocí a dojmout. Budete se bát a tísnivá atmosféra vám připomene horory slavného Alfreda Hitchcocka. Nepochybujte, že tu jde o život a že máte co do činění s jedinci, kterým není nic svaté. Někdo tu celou dobu tahá za nitky, neštítí se doslova ničeho a vy můžete jen tipovat, kdo je oním padouchem. Příběh má švih, zběsilé filmové tempo a knihu nelze odložit, dokud nebudete na poslední stránce.

Ne všechno je tu černo-bílé a autor vás donutí přehodnotit vaše názory na to, co je spravedlnost. Postavy se vám zažerou pod kůži a vy budete neustále konfrontováni s tím, co dělají oni a co byste v jejich situaci udělali vy. Příběh je nepředvídatelný, šokující a zatraceně dobře napsaný. Pokud máte rádi promyšlené zápletky a bohatě dávkované napětí, rozhodně si přijdete na své. Pokud si potrpíte na přirovnání, pak "Nenalezená" funguje podobně jako kultovní thriller "Deset malých černoušků".

I za těmi nejnevinnějšími věcmi se skrývá zlo, které je o to horší, že je až nepříjemně blízko. Něco podobného by se mohlo přihodit každému z nás a Remigiusz Mróz vám dokáže skvěle vsugerovat neodbytnou otázku: Co by bylo, kdyby? "Nenalezená" je skvělá ukázka toho, jak mají vypadat psychologické thrillery, a nezbývá než doufat, že nakladatelství Domino vydá co nejvíce autorových knih.