RECENZE: Nejkrásnější pověsti: Příběhy z Beskyd a Valašska

26.09.2020

Nejkrásnější pověsti: Příběhy z Beskyd a Valašska

Autorky: Taťána Polášková, Naděžda Lázničková

Každý kraj má své vlastní pověsti. Hemží se to v nich pohádkovými postavami, dobro bojuje proti zlu a my se dozvíme, proč se místní hory nebo řeky jmenují tak, jak se jmenují. Společně se vydáme do Beskyd a Valašska, abychom zjistili, jaké historky se tradují tam.

Žhavá novinka z nakladatelství Alpress "Nejkrásnější pověsti: Příběhy z Beskyd a Valašska" jsou společným dílem dvou českých autorek. Naděžda Lázničková je absolventkou bohemistiky a knihovnictví Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě. Taťána Polášková vystudovala český jazyk a dějepis na Pedagogické fakultě v Ostravě a je spoluautorkou učebnice literatury pro střední školy. Obě milují historii a zároveň svůj kraj, kde vyrostly, a tak sesbíraly místní pověsti a převyprávěly je pro nejširší publikum.

"Nejkrásnější pověsti: Příběhy z Beskyd a Valašska" nadchnou nejmenší čtenáře stejně jako jejich rodiče a prarodiče. Umím si představit, že v obou zmíněných oblastech se stanou součástí výuky ve školách a čtivým zdrojem informací po laiky. Autorky pověsti seřadily tematicky podle místa, ke kterému se vážou. První kapitola je věnována tajemnému Radhošti a v ní samozřejmě nesmí chybět příběh o pohanském bohu Radegastovi. Druhá kapitola se zabývá pověstmi z okolí Vsetína a Valašského Meziříčí.

Následují Velké Karlovice, Frýdek-Místek, Frýdlantsko, Lysá hora a Třinecko. Knihu uzavírá kapitola pověstí z Jablunkovska. Protože jde o pověsti, pravda se tu prolíná s pohádkou a mýtem. A tak tu najdete stará božstva, skutečné historické postavy, ale i vodníky, divoženky nebo bájné draky. V úvodu každé kapitoly autorky charakterizují danou oblast a snaží se najít to, co spojuje jednotlivé pověsti. Přírodní úkazy a lidé dostali podobný prostor. Vždy se dozvíme o nejvýznamnějších místech v dané oblasti, ať už jde o jeskyně, řeky nebo jezera.

Lidé měli vždy bohatou fantazii a vás překvapí, co všechno si dokázali vymyslet. Panstvo se odjakživa chovalo nadřazeně a prostý lid vždy toužil po majetku. Někteří neváhali upsat duši čertovi, což je postava, která se tu vyskytuje opravdu hojně. Příběhy o lidech mají pohádkový nádech, ale ne všechny končí šťastně. V hlavní roli je tady láska, ale jak chápeme, ne vždy byla věrná nebo naplněná. To, která pověst získá vaše sympatie, záleží na vašem naturelu. Některé mají šťastný konec, někde hlavní hrdina zemře a u mnoha z nich bychom mohli polemizovat, zda dopadly dobře nebo špatně.

Nejdelší pověst se týká hrdiny Ondráše a jeho boje za spravedlnost. Mě osobně nejvíc bavily pověsti s ženskými hrdinkami. Bavilo mě porovnávat, jaké možnosti měly naše prababičky, a řeknu vám, že některými skutečnostmi jsem byla hluboce otřesena. Výborné jsou i pověsti o statečných lidech, kteří neváhali jít do pekla, aby pomohli svým nejbližším. Pověst o Radegastovi připomíná drsné řecké pověsti a nezřídka se tu objevuje motiv přeměny člověka v řeku nebo skálu. V knize "Nejkrásnější pověsti: Příběhy z Beskyd a Valašska" si každý najde to své a kniha si najde čestné místo ve vaší knihovničce.