RECENZE: Nebezpečná laskavost

25.01.2018

Nebezpečná laskavost: Darcey Bell

Emily má úspěšnou kariéru coby poradkyně modního návrháře, skvělý dům a báječnou rodinu. Stephanie se našla v psaní maminkovského blogu a v péči o zbožňovaného synka. Okolí je považuje za nejlepší kamarádky, které by pro sebe i dýchaly. Ale znáte to, ne vždy jsou věci takové, jaké se zdají. Pravda je jiná a mnohem temnější.

Jste závislí na napětí a milujete pochmurné příběhy ve stylu noir? Propadli jste děsivé kráse Hitchcockových filmů a baví vás nevyřčené? V tom případě vás tahle lahůdka z nakladatelství Leda plně uchvátí. "Nebezpečná laskavost" je originální počin a není divu, že se kniha stala bestsellerem v několika desítkách zemí. Úsměvné přitom je, že jde o prvotinu začínající autorky, které není ještě ani čtyřicet let.

Žánrově je "Nebezpečná laskavost" drsný psychologický thriller a mimo mísu není ani označení horor. Autorka rozehrála na malé ploše a jen s několika aktéry takové drama, že vám bude běhat mráz po zádech. Hlavní hrdince Stephanii budete viset na rtech a na jeden zátah zhltnete i příspěvky v jejím blogu pro maminky. Stephanie ovšem není jedinou vypravěčkou a skvělé je, že autorka i její postavy si libují v narážkách a dvojsmyslech. Čtenář tuší, že jde o úmyslné zametání stop, ale nikoho by ani ve snu nenapadlo, jaké hrůzy na vás čekají.

Zádumčivá atmosféra a strašidelné kulisy vám budou brnkat na nervy, a to dokonce i tehdy, když neprobíhá žádná akce a naši aktéři si pouze přehrávají věci minulé nebo si v duchu povídají sami se sebou. Autorka vás dokáže vtáhnout do děje už na první stránce a její svérázný styl plný zdrobnělin a neologismů budete milovat. S emocemi budete jako na houpačce a dojetí se bude pravidelně střídat s hrůzou. Tenhle příběh je křehký stejně jako psychika některých postav a vy se raději vůbec nespoléhejte na rozum nebo logiku.

Podstatou detektivní zápletky je nález těla, které policejní experti díky DNA označí za pohřešovanou Emily. Všichni se s informací smíří, jen Stephanie má pocit, že Emily není mrtvá. Kdo jiný by jí připomínal nejhlubší tajemství, za které se dodnes stydí? Komu jinému by patřil hlas v telefonu a kdo jiný by trávil čas šmírováním jejího domu? Kolem mladé ženy se začnou dít podivné věci a vy nebudete vědět, na čem jste. Jde o realitu, noční můry, anebo se ozvalo svědomí? Jedná se o skutečné události, nebo o fantasii či bludy?

Nejspíš se vám bude zdát, že tu řada věcí nesedí, ale protože jsme v detektivce, na konci do sebe všechno zapadne jako dílky skládačky a vy se budete divit, že jste si správná řešení neuvědomili už dávno. Jenomže jak logicky uvažovat, když jste zchromlí strachem a dokážete vidět pouze jednotlivosti? Autorka vám naservírovala několik záhad, a i když vás některé maličkosti možná trknou, neexistuje možnost, abyste vydedukovali to nejdůležitější.

Kniha má nesporný filmový potenciál a autorčiny vyšinuté nebo naopak chladnokrevné postavy jsou vylíčeny tak důvěrně, až vás napadne, jestli náhodou není narušená i ona sama. Vím, že to může znít všelijak, ale paradoxně jde o největší poklonu, jakou můžete autorovi psychologického thrilleru složit. "Nebezpečná laskavost" vás přiková k židlím a vy se od ní neodtrhnete, dokud nebudete vědět, kdo je ve skutečnosti ten hodný a kdo ten zlý.