RECENZE: Maminčin mazánek

04.09.2017

Maminčin mazánek: Sarah Flint

Londýnem obchází sadistický vrah zaměřený na matky a jejich děti. Detektiv konstábl Charlotte Staffordová z Metropolitní policie řeší svůj první případ a všechno nasvědčuje tomu, že vyšetřování ovlivní i její soukromý život.

Sarah Flint je pseudonymem anglické autorky, která pracovala pětatřicet let u Metropolitní policie. Ačkoliv svou práci milovala, neustále pokukovala po kariéře spisovatelky a toužila po vydání svých románů psaných do šuplíku. Když od nakladatele obdržela smlouvu na svoji prvotinu, odešla od policie a stala se spisovatelkou z povolání. "Maminčin mazánek" vyšel v roce 2016 a hned po vydání zaznamenal nebývalý ohlas. Nadšení byli čtenáři, stejně jako literární kritici. Knihu u nás vydalo nakladatelství Omega.

"Maminčin mazánek" je kriminální román založený převážně na policejních postupech a je znát, že autorka ví, o čem mluví. V knize vychází ze skutečnosti, a jak sama říká, její aktéři mají reálné předlohy u Metropolitní policie. Příběh v sobě snoubí podrobné (téměř až dokumentární) popisování policejních postupů i napínavé thrillerové scény, které mají blízko hororu. Upřímně říkám, že tenhle příběh není nic pro slabé nátury, a obzvláště to, jak vrah zachází se svými oběťmi, může vyvolat vlnu nevolnosti.

Hlavní hrdinka, Charlie Staffordová, je sympatická mladá dáma, která miluje svou práci tělem i duší, a když na to přijde, má pěkně ostrý jazýček. Se svými kolegy skvěle vychází, a protože vás dokáže rozesmát tím, jak s nimi špičkuje, rádi jí odpustíte její zanedbaný zevnějšek i nedostatek zájmu o módu a líčení. Její první případ nemá obdoby a je jasné, že Londýn ještě něco takového nezažil. Autorka vám sice dovolí sledovat vrahovy myšlenky a i jeho počínání, ale s prozrazením totožnosti počká až na samotný konec. Ano, můžete tipovat, kdo je onou brutální bestií s pokřiveným myšlením, ale vsadím se s vámi, že se ke správnému řešení ani nepřiblížíte.

Všechno nasvědčuje tomu, že vrah si své oběti vybírá nahodile, ale čtenář bude moct zjistit, že ve skutečnosti jedná podle plánu, který jemu osobně připadá naprosto logický. Předpokládám, že pokud autorka postavu vraha přímo nepřevzala ze skutečnosti, minimálně se inspirovala skutečnými policejními záznamy. Buď to, anebo má nebývalou fantazii, díky které se dokáže vcítit do narušené mysli psychopata.

"Maminčin mazánek" je inteligentní příběh s řadou překvapení. Zápletky jsou poměrně komplikované a hlavní detektivní linie rozhodně není pouze o tom, že vrah bez rozmyslu likviduje matky s jejich dětmi. Šokovat vás bude vrahův motiv i to, jaké oběti si vybírá. A aby se všechno ještě víc zamotalo, najdete tu řadu scén i postav, které slouží jako parádní falešné stopy. "Maminčin mazánek" má všechny znaky výborné detektivky, a pokud se do knihy pustíte, rozhodně neuděláte chybu.

Někteří recenzenti Sarah Flint přirovnávají k fenomenální Angele Marsons a já bych řekla, že je ještě o kapánek lepší. Tam, kde je Marsons cynická a drsná, umí být Flint citlivá. "Maminčin mazánek" obsahuje řadu dojemných scén, a jak uvidíte, snesl i kapku sentimentality. Na své si přijdou muži i ženy a zřejmě nebudu daleko od pravdy, když řeknu, že se v žánru kriminálního románu objevil talent s velmi slibnou budoucností.

Knihu koupíte v nakladatelství Omega: ZDE.

Anebo v knihkupectví Dobrovský: ZDE.