RECENZE: Hon na mrtvého

18.04.2018

Hon na mrtvého: Tim Weaver

Hrdina střižený podle tvrďáků americké drsné školy, důkladné pátrání po údajně mrtvém mladíkovi a řada akčních scén, při kterých jde o život. "Hon na mrtvého" je strhující thriller, v němž se dozvíte, proč David Raker pověsil na hřebík žurnalistiku a stal se soukromým detektivem.

Angličan Tim Weaver(1975)se celý profesní život zabýval psaním coby novinář a redaktor. Díky tomu si vybrousil řemeslo a vytvořil si nezaměnitelný styl. Navzdory úspěšné kariéře v médiích se rozhodl odejít na volnou nohu a psát thrillery. U nás vyšlo v nakladatelství Mystery Press již několik knih z volně navazující série s Davidem Rakerem a "Hon na mrtvého" je paradoxně z chronologického hlediska díl první.

Knihy zaznamenaly nebývalý úspěch a je evidentní, že Weaver si vybudoval v žánru thrilleru neotřesitelnou pozici. Také je jasné, že má načteno a že se orientuje ve všech odvětvích, které Američané shrnují pod název "mystery". Z různých směrů a útvarů si vybral to, co potřeboval k vytvoření výjimečného příběhu a výjimečného hrdiny. Amatérský pátrač David Raker by obstál i v knihách americké drsné školy, zápletky jsou zamotané jako u anglických křížovek a tempo jeho příběhů je vpravdě thrillerové.

David je prototyp Hrdiny, který má v sobě něco z Kluka odvedle. Bude vám sympatický, lehce se s ním ztotožníte a rádi mu odpustíte to, že se svými nepřáteli nezachází právě v rukavičkách. Jenomže všichni ti bídáci si o to řekli a David se přece brání, no ne? "Hon na mrtvého" je nejen drsná detektivka plná násilí, ale také křehký a intimní příběh o chlápkovi, který se vám svěří s tím, proč se stal soukromým detektivem. Ne, není v tom jeho ego ani obdiv ke knižním pátračům.

Když Davidovy pohnutky pochopíte, dojde vám, jaký je. A také vám bude jasné, že si jeho příběhy zamilujete a že mu budete držet palce, aby i nadále vzdoroval zlu a aby dokázal pomáhat slabým a opuštěným. David Raker bere své poslání vážně, a protože svou práci miluje, snaží se vám ji co nejvíc přiblížit. Co vidí on, vidíte i vy. Co zjistí, zjistíte i vy. Příběh sledujete jeho očima a věřte mi, že dost věcí si budete brát osobně a že vám u některých intrik bude běhat mráz po zádech.

Úkolem našeho hlavního hrdiny je vypátrat mladíka, který je podle úřadů mrtvý. Davidovou klientkou je mladíkova matka a on jí přislíbí pomoc proti své vůli. Postupně ale zjišťuje, že klientka měla pravdu. Její syn je naživu a s největší pravděpodobností se zapletl s pochybnými lidmi. "Hon na mrtvého" je střižený podle vzoru amerických thrillerů, proto v něm nechybí ani podivná organizace a vrazi s rozličnými přezdívkami. David se mnohokrát ocitne v ohrožení života a je diskutabilní, zda jeho pátrání skončí dobře nebo špatně.

Weaver rozhodně umí překvapit a všechna čest tomu, jak stupňuje napětí a pokouší vaši zvědavost. Záhad přibývá a vy se připravte na řadu šokujících zvratů. Autor využil všechno, co se kdy v detektivkách osvědčilo, a s chutí vám bude brnkat na nervy. Dialogy jsou břitké, a co je opravdu úžasné, je navození atmosféry. "Hon na mrtvého" je solidní a zatraceně čtivá ukázka toho, jak mají vypadat inteligentní a promyšlené detektivky.