RECENZE: Dlouhý krok do tmy

06.11.2018

Dlouhý krok do tmy: Tomáš Bandžuch

Jindřich Kališ dlouhá léta pracoval jako četník v Rakousku-Uhersku. Na podzim 1918 je jasné, že všechny čekají výrazné změny. Jeho kolegové si snaží zachránit vlastní kůži, ale on se po hlavě vrhne do vyšetřování brutální vraždy chudé dělnice z Lomnice nad Popelkou. Dokáže najít jejího vraha, nebo ho semelou historické události?

Český spisovatel Tomáš Bandžuch (1986) vystudoval historii a poté získal doktorát z politologie. Na svém kontě má několik knih, přičemž ve své odborné činnosti se zaměřuje na meziválečné dějiny střední Evropy. Kromě knih spadajících do žánru literatury faktu píše povídky a v roce 2012 mu vyšel rozsáhlý historický román "Ve službě republiky". Historickou detektivku "Dlouhý krok do tmy" vydalo nakladatelství Mystery Press.

Bandžuch si pro svou detektivku vybral dobu vzniku Československa a z textu je patrná jeho vášeň pro historii i politiku. Téma zpracoval atraktivně a především nadmíru čtivě. Příběh Jindřicha Kališe vás vtáhne do děje a vy budete se zatajeným dechem sledovat osudy jednoho obyčejného chlápka, který věří v zákony a spravedlnost. V této souvislosti si nelze nevybavit knihy "Dítě číslo 44", nebo "Dítě Stasi".

Mnozí nám vznik Československa líčili jako selanku, ale Bandžuch a jeho četník Kališ vás přesvědčí o tom, že pravda je jiná. To, co se u nás tehdy dělo, bylo otřesné. Nový Československý stát se rodil v bolestech a politické změny byly obrovským náporem na morálku tehdejších lidí. Už tak rozdělená společnost se musela potýkat s nárůstem revolučně smýšlejících soudruhů a řadou těch, kteří se nedokázali smířit se zánikem Rakouska-Uherska. Mnozí intrikařili, pletichařili a děj knihy významně ovlivnili jedinci, kteří se neštítili ani zločinu.

Jindřich Kališ se pouští do pátrání po pachateli brutální vraždy, ale okolnosti tomu chtějí, že se mnohokrát ocitne ve spleti politických intrik a půjde mu o holý život. Ve svém detektivním pátrání mu stojí po boku výstřední parťák a je fajn, že autor dokáže psát s humorem a nadsázkou. Zároveň je z textu cítit obrovská pokora a pochopení pro všechno lidské. "Dlouhý krok do tmy" není suchopárná učebnice ani nudný deník, ale plnokrevná a barevná próza, kterou je radost číst.

Jindřich je sympatický typ chlápka odvedle a vám nebude dělat problém se s ním ztotožnit. Budete mu držet palce, budete ho obdivovat a budete doufat, že se s ním ještě někdy setkáte. Postavy jsou psychologicky prokreslené, důvěryhodné a jejich motivy jsou srozumitelné a uvěřitelné. Některé postavičky nezapřely své čecháčství a autor se nebojí poukázat na naše špatné vlastnosti. "Dlouhý krok do tmy" dýchá životem, a vy se díky němu přenesete do dnů, v nichž se psala historie.

Tomáš Bandžuch prokázal, že je skvělý vypravěč. Historická detektivka mu sedí, a tak nezbývá než doufat, že "Dlouhý krok do tmy" nebude jediným počinem v tomto žánru. Pokud máte rádi napínavé příběhy odehrávající se v atraktivních kulisách, knihu si rozhodně nenechte ujít. Nikdo od vás nečeká žádné speciální vědomosti ani vlastenectví, protože Tomáš Bandžuch pochopil, že čtenáři se chtějí především bavit. A toho jim dopřál v míře vrchovaté.