RECENZE: Dítě L

06.06.2021

Dítě L: Tammy Cohen

Psycholožka Anne se zapojila do případu Dítěte L. Týraná Laurie prožila muka a Anne udělala něco, co navždy ovlivní životy několika lidí. Jak její rozhodnutí zasáhne do života hrstky zaměstnanců, kteří dostanou novou šéfku a echo, že se bude propouštět?

Tammy Cohen je pseudonym anglické novinářky Tamar Cohen. Ta se mnoho let pohybovala v žurnalistice a později se pustila do psaní thrillerů. Na svém kontě má několik úspěšných titulů, které chválí čtenáři i recenzenti. Psychologický thriller "Dítě L" u nás vydalo nakladatelství Katto zaměřené na zahraniční tituly v žánru napětí. Nebudu vás dlouho napínat a rovnou řeknu, že "Dítě L" je nervy drásající příběh, který vám pěkně zabrnká na nervy.

Zpočátku bude možná chviličku trvat, než se zorientujete ve způsobu vyprávění. Tammy Cohen skočí do příběhu po hlavě a vy se ocitnete rovnou uprostřed dění. Nikdo vás nebude vodit za ručičku, nikdo s vámi nebude mít soucit, ale rovnou vám naloží tolik hnusu, až to nebude hezké. Ostatně, jaký jiný by mohl být příběh malé holčičky, kterou její rodiče nutili, aby týrala svého malého brášku zavřeného v kleci? Laurie se dostává do péče mladé ambiciózní psycholožky Anne, která k jejímu vyléčení zvolí metodu, jež je v rozporu s tím, co navrhují její kolegové.

Jednu dějovou linku sledujeme z pohledu Anne, která vzpomíná na to, jak se seznámila s Dítětem L. Nikdy nepřišla do styku s jejím týraným bráškou a nyní, po letech, rekapituluje svá dřívější rozhodnutí. Už tohle by vydalo na samostatný román, ale Tammy Cohen dodržela všechna pravidla mrazivého thrilleru, a tak do knihy přidala ještě jednu dějovou linku. V ní sledujeme několik kolegů pracujících v prestižní firmě. Když jejich šéfová dostane výpověď a na její místo nastoupí svérázná Rachel, profesní i soukromý život se jim změní v peklo.

Bývalí přátelé si jdou po krku a čtenář tuší, že to, co se ve firmě děje, nějakým způsobem souvisí s Dítětem L. Předpokládám, že stejně jako já budete tipovat a vymýšlet různá řešení. Přesto si myslím, že to správné vás vůbec nenapadne. "Dítě L" má pomalé tempo, téměř hororovou atmosféru a Tammy Cohen si vyloženě libuje v tom, že vás může napínat až do posledního okamžiku. Miluje náznaky, svádí vás, hraje si s vámi a vy si na jejím způsobu vyprávění vypěstujete závislost. Příběh vygraduje do velkolepého finále, jak se sluší a patří.

Protože jsme v psychologickém thrilleru, autorka kladla velký důraz na psychologický vývoj a charakteristiku svých postav. Důvěrně se s nimi seznámíte a oni vám o sobě prozradí věci, které by nikomu jinému neřekli. "Dítě L" je skvělá sociologická i psychologická studie o tom, jak se lidé chovají v zátěžových situacích. Také je to příběh o tom, že nás vždycky doženou naše vlastní rozhodnutí a že se nikdy neschováme před minulostí. Především je to ale parádní a čtivý thriller, s nímž strávíte několik večerů. Máte-li rádi rafinované a napínavé příběhy, rozhodně si "Dítě L" nenechte ujít.