RECENZE: Černé zlato

27.02.2021

Černé zlato: Dana Stabenow

Kate Shugaková se po odchodu z kanceláře návladního v Anchorage vrací do rodného kraje na odlehlém severu Aljašky. Snaží se zapomenout na temnou minulost a užívat si divokou přírodu. Ale copak to jde? Vraždy se jí lepí na paty a ona neví, kam dřív. Čtvrtý případ ji zavede na ropná pole.

Spisovatelka Dana Stabenow (1952) vyrůstala na rybářské lodi a už v dětství měla jasno v tom, že z ní jednou bude spisovatelka. S gustem vymýšlela a sepisovala dobrodružné příběhy pro děti a její blízké nepřekvapilo, když později vystudovala žurnalistiku. Několik let pracovala pro ropné společnosti a ve třiceti se rozhodla, že je načase jít za svým snem. V roce 1991 debutovala románem "Druhá hvězda", ale popularitu si získala až díky detektivce "Chladný den pro vraždu", v níž se poprvé představila svérázná vyšetřovatelka Kate Shugaková.

Kniha vyšla v roce 1992 a o rok později získala prestižní cenu Edgar. Následovaly knihy "Devátá oběť" a "Pod hladinou" a úspěch se opakoval. Všechny tři knihy u nás vydalo nakladatelství Mystery Press. V něm nyní vychází čtvrtý případ Kate Shugakové s názvem "Černé zlato". Pokud milujete napínavé příběhy a svérázné ženské hrdinky, rozhodně si tuto sérii nenechte ujít. Stabenow je výborná vypravěčka, která navázala na tradici klasických detektivních hádanek. Své příběhy umístila do atraktivního (a pro nás exotického) prostředí a vytvořila hrdinku, které budete viset na rtech a vypěstujete si na ní závislost.

Třicátnice Kate patří k původním obyvatelům Aljašky, ale protože nechtěla skončit jako znásilňovaná alkoholička a matka mnoha dětí, vydala se do hlavního města, kde vystudovala univerzitu. Začala pracovat v kanceláři návladního, ale kvůli několika traumatickým zážitkům dala výpověď. Naivně si myslela, že klid najde v rodném kraji, ale to by nesmělo jít o místo, kde to vře potlačovanými vášněmi. Kulisy Aljašky jsou čtenářsky velmi vděčné. S Kate navštívíme místa, kde hrozí smrt umrznutím a kde je nejčastějším pokrmem steak z losa nebo soba.

Kate se potýká s neporozuměním svých blízkých, čelí rasovým útokům a v každém díle si nadělá kopu nepřátel, protože ji zajímá pouze spravedlnost a odhalení vraha. Ačkoliv neměří víc než metr a půl, všichni v jejím rodném kraji ví, že je lepší s ní být zadobře. Tahle dáma nejde daleko pro ostré slovo, jazýček má pěkně nabroušený, a když na to přijde, neváhá použít své pěsti nebo zbraň. Co se týče verbálních přestřelek, vedlejší postavy jí nezůstávají nic dlužné a vy se budete královsky bavit. Stabenow nezapomněla, že k detektivkám humor patří, a nebojí se udělat si legraci z Kate i ze sebe samotné.

Obzvlášť to platí v případě "Černého zlata", kde si Kate myslí, že je v naprosté anonymitě a nikdo ji nepozná. Společně s ní zavítáme na ropná pole na severu Aljašky, kde došlo k několika podezřelým předávkováním drogami. Kate má v utajení zjistit, o co tady jde, přičemž by teoreticky měla postupovat velmi diplomaticky. Jenomže Kate je Kate, a tak se tradičně chová jako slon v porcelánu. Setká se tu s několika lidmi ze své minulosti, a i když se snaží, její pusa je prostě rychlejší než mozek. Vrah jí jde po krku, práce ji fyzicky vyčerpává a kvůli přírodním živlům si sáhne až na samé dno svých sil.

Detektivní zápletka je univerzální a nadčasová, a tak vůbec nevadí, že "Černé zlato" bylo napsané téměř před třiceti lety. Kate se vám dostane pod kůži, protože je to plnokrevná postava, která báječně funguje a která má potenciál bavit další a další generace. Dana Stabenow píše své detektivky podle ověřené šablony, a tak víme, co od ní můžeme čekat. Nevím, jak vy, ale já se pokaždé těším na každé nové dobrodružství. Když to porovnám, myslím, že "Černé zlato" je zatím nejpovedenější. I proto, že Kate se nám tu předvede ze své ženštější stránky. Možná se mýlím, ale skoro bych řekla, že se u ní konečně projevily mateřské pudy, což příběhu dodává na čtivosti i věrohodnosti.