RECENZE: Cela číslo 17

31.10.2017

Cela číslo 17: Dominik Dán

Vánoce 1993. Mladý kriminalista Richard Krauz řeší případ muže probodnutého bajonetem a kromě toho se mu dostává do rukou deník odsouzeného vraha. Matematik Kamil Puskailer v něm tvrdí, že je nevinný, a nebyl by to Richard, aby se nepustil do vyšetřování.

Slovenský autor Dominik Dán (1955) je poněkud záhadná postava. Všeobecně se má za to, že jde o pseudonym bývalého elitního policisty, který se vrhl na psaní románů poté, co odešel do výslužby. Dán má na svém kontě přes dvě desítky krimi románů, které jsou vyprávěné z pohledu party kriminalistů. Autor záměrně využívá reálné příběhy anebo si vymýšlí takové kauzy, které reálně působí. Pokud se to týká i jeho "Cely číslo 17" z nakladatelství Slovart, pak je to docela masakr. Tahle kniha totiž předčí vše, co by si dokázali vymyslet nejlepší američtí autoři thrillerů.

Dán si nikdy nebral servítky a nesnažil se vylepšit své postavy nebo děj kvůli útlocitným čtenářům, ale při představě, že se tohle opravdu stalo, vám bude běhat mráz po celém těle. Dán je cynik do morku kostí a jeho postavy vyšetřovatelů jsou houževnatí ranaři v duchu americké drsné školy. Příběh se odehrává na Slovensku krátce po revoluci a "noví" policisté v čele s Richardem Krauzem se mimo jiné musí vyrovnat s pozůstatky bývalého režimu. Dán vytvořil svět, ve kterém není místo pro morálku. Padouchové mají ostré lokty, ale policisté naštěstí ještě tvrdší.

Hlavní zápletka knihy se točí kolem několik let starého zločinu. Tehdy došlo k vraždě atraktivní Julie Puskailerové a z vraždy byl nařčený její manžel, významný matematik a fyzik Kamil Puskailer. Vyšetřovatelé byli pod vlivem jistých lidí, kteří neměli zájem o to, aby pravda vyšla najevo, a tak Kamil skončil ve vězení. Zatímco nám popisuje, jak to chodí v kriminále, Richard obíhá domy a snaží se najít svědky v případu vraždy. Jejich osudy se protnou, když se Richardovi dostane do rukou román, ve kterém Kamil vypráví, co se mu stalo. Protože stále trvá na své nevinně a i zaměstnanci věznice jsou přesvědčení o tom, že mluví pravdu, Richard se pustí do vyšetřování.

Jako obvykle o tom nikomu neřekne a pátrá bez souhlasu svého nadřízeného. Jindy by mu to prošlo, ale nyní se zaplétá do něčeho, co je nad jeho síly. Dán přivedl na scénu několik zajímavých a svérázných postav, přičemž nezapomněl ani na výrazné ženské charaktery. Příběh je okořeněný černým a poněkud obhroublým humorem, který policisté používají k ventilování stresu. Jejich jazyk je z velké míry nespisovaný a není v něm nouze o vulgarismy, což koresponduje s náladou příběhu. V protikladu s tím se Kamil a některé ženské postavy postarají o emocionálně vypjaté scény a vy zjistíte, že Dán dokáže být i sentimentální a poetický.

"Cela číslo 17" je surové a šokující čtení, které působí tak reálně, až vám z toho bude nevolno. Zároveň je to dojemný příběh o nezdolnosti a naději, která nikdy neumírá. Ti kladní jsou tu vylíčení jako hrdinové, a tak "Cela číslo 17" určitým milým způsobem funguje jako pohádka pro dospělé. Pokud máte rádi napětí, inteligentní zápletky, a přejete si, aby padouchové dostali na frak, potom je to kniha přímo pro vás.