RECENZE: Bílá tma

06.03.2018

Bílá tma: Zdenka Hamerová

Podivné praktiky v penzionu pro seniory, noční pláč malého dítěte a hrůzostrašné telefonáty cizího muže. Těsně před vraždou svěřené podezření a jedno tajemství staré téměř třicet let. Zdenka Hamerová opět prokázala, že patří ke špičce českých detektivkářů a že jí nečiní problém spojit reálně působící krimi román s klasickou hádankou ve stylu Agathy Christie.

Baví vás napínavé příběhy, u kterých běhá mráz po zádech? Milujete klasické detektivky s umně propletenými zápletkami a množstvím záhad? Chcete se nechat strhnout a nestydíte se za své slzy či smích? Hrajete si rádi na amatérské detektivy a zároveň toužíte po důvěrně známém příběhu z české kotliny? Chcete se ztotožnit s postavami, které můžete klidně potkat ve svém domě nebo ulici? V tom případě vám zřejmě Zdenku Hamerovou (1971) nemusím představovat.

Hamerovou bych směle přirovnala ke švédské autorce detektivních románů Camille Läckberg. Jejich knihy jsou si blízké, podobně pojaté a obě dámy jsou hrdé na to, že dokáží vzbudit emoce. Obě autorky rozumí svému řemeslu a obratně a rafinovaně manipulují se čtenáři. Hamerová stejně jako její švědský protějšek používá srozumitelný civilní jazyk a nijak se netají tím, že její příběhy si vychutnají zejména ženské čtenářky. Hamerová dodržuje všechna pravidla fair play, a přitom není vůbec lehké odhalit, co jsou skutečné a co falešné stopy.

Hamerová má na svém kontě hezkou řádku knih, kterou stejně jako aktuální "Bílou tmu" vydalo nakladatelství Motto. Žánrově jde o krimi romány a neuděláte chybu, pokud byste "Bílou tmu" zařadili do škatulky psychologického thrilleru anebo společenského románu. Hamerová si nepotrpí na pohádky pro dospělé, ale inspiruje se skutečnými událostmi. Je vidět, že svůj příběh má "odžitý", a proto například nepřekvapí, že je její hrdinkou žena s devítiletými dvojčaty, která řeší péči o domácnost a běžné trampoty s příbuznými nebo přáteli.

Rita je na první pohled obyčejná ženská, se kterou nebudete mít problém se ztotožnit. Jejím snem nikdy nebylo hrát si na Velkého detektiva a fušovat do práce policistům. Ona si pouze chtěla uspořádat soukromý život a najít si novou práci. Jenže člověk míní a život mění. Rita se přimotá k záhadám, kde je vražda její kamarádky pouhým začátkem. V čem je Hamerová skutečný mistr, to je spojení hororu s humorem. Ke svým postavám umí být kritická a je si dobře vědoma jejich silných i slabých stránek. Přistupuje k nim s nadhledem a laskavou ironií a vy máte pocit, že jde o vaše kamarády.

Atmosféra všudypřítomného zla je tak sugestivní, že bych Hamerové poradila, aby si na chvíli odskočila od detektivky a pustila se do plnokrevného hororu. Svou temnou stránku má i "Bílá tma" a doufám, že některé praktiky v penzionu pro seniory či přístup personálu ke klientům jsem pouze dílem autorčiny fantazie. Celý příběh se točí kolem Rity a na své si přijdou i romanticky naladěné čtenářky. Nechci nic prozradit, tak jen naznačím, že Rita se po rozvodu snaží začít znovu a nijak se nebrání nové lásce.

"Bílá tma" je inteligentní čtení, které vás donutí popřemýšlet nad věcmi, které si raději nepřipouštíme. Příběh vás udrží v napětí od začátku až do konce, což se ale u Zdenky Hamerové rozumí samo sebou a mě by překvapilo, kdyby to bylo obráceně. Pokud máte rádi české detektivky, pak by "Bílá tma" neměla ve vaší knihovničce chybět.