RECENZE: Atlas duchů a příšer

24.04.2019

Atlas duchů a příšer: Federica Magrin

Možná znáte Van Helsinga jako lovce příšer. Ostatně, slavný je tak, že o něm dokonce natočili film. Věděli jste ale, že jakožto expert na záhadná stvoření napsal svou vlastní knihu? Díky ní rozpoznáte všechny příšery a účinně je zneškodníte.

Dětskou publikaci "Atlas duchů a příšer" mají na svědomí dvě mladé a kreativní dámy. Autorka Federica Magrin pracuje jako redaktorka ve vydavatelství, překládá romány a píše knihy pro děti. Ilustrátorka Laura Brenlla o sobě říká, že se narodila s tužkou v ruce. Po studiích umění se začala specializovat na komiksy a na svém kontě má řadu úspěšných titulů. Knihu "Atlas duchů a příšer" z nakladatelství Knihy Dobrovský jsou sice určené nejmenším čtenářům, ale zaručeně potěší i rodiče a prarodiče.

Celá publikace je pojata jako atlas světových duchů a příšer. My, starší, samozřejmě víme, že jde o vtipnou nadsázku, ale například můj šestiletý syn Martínek má za to, že dostal skutečný návod, díky kterému se popere se všemi obluďáky. Úvodního slova se zhostil průvodce Van Helsing. Ten vám srozumitelně vysvětlí, jak se v knize orientovat a co je jejím cílem. Na začátku najdete obsah a potom už můžete vybírat, jaký typ strašidel vás zajímá nejvíce.

První kapitola se věnuje bubákům z Evropy a druhá bájným bytostem z řecké mytologie. Předpokládám, že na tom budeme tak nějak podobně, proto tu objevíte řadu týpků, které znáte ze školy nebo z vyprávění babiček. Každá kapitola obsahuje mapu daného kontinentu nebo země, kde najdete všechna strašidla, o kterých bude řeč. Skotsko zastupuje Lochnesská příšera, Rumunsko vsadilo na Drákulu a nechybí tady ani náš český Golem. Kromě nich tu najdete i exotičtější tvory typu zlobr či troll.

Každá příšera je zde důkladně vyobrazená, abyste neměli pochyb o tom, s kým máte čest. Van Helsing vám vysvětlí, kde se můžete s příšerou setkat a jaké jsou její typické rysy. K tomu vám samozřejmě vysvětlí, jak moc je tento tvor nebezpečný a na co si máte dát pozor. Některá strašidla jsou totiž jen smutná, jiná ráda pomáhají a jiná touží jen po tom, aby si mohla hrát. V případě nebezpečného monstra tu najdete užitečné rady, jak ho zahubit nebo alespoň zahnat. Stupně nebezpečnosti jsou různé, ale věřte mi, že bych si nepřála potkat příšery z Asie nebo Střední a Jižní Ameriky.

Starší čtenáři ocení, že je tu spravedlivě zastoupen celý svět. Na dvacet procent nám známých duchů a příšer připadá osmdesát procent těch, o kterých jste v životě neslyšeli. Někdo z nich se možná objevil ve filmu, o někom jste možná slyšeli od průvodce na dovolené, ale i tak na vás čeká pěkná řádka překvapení. A někdy dokonce dost šokujících. Jsou totiž končiny, kde jejich pohádky připomínají spíš horor. Nebo byste chtěli potkat prokletou ženu, která má pouze hlavu, ze které visí srdce a střeva? Kromě postav a zvířat tu najdete také strašidelné budovy a místa opředená děsivými příběhy. Poslední kapitola je zaměřena na slavné duchy z historie, kde stojí bok po boku anglická Anna Boleynová s ruským Leninem.

"Atlas duchů a příšer" je úžasně čtivá publikace určená všem zvídavým. Máte-li doma malého strašpytlíka nebo naopak neohroženého lovce duchů, je pro vás tato kniha povinností. Pobavíte se, dozvíte se spoustu novinek a zároveň se zábavnou formou naučíte hromadu věcí, které se později budou hodit ve škole. A kdo ví, jestli vám náhodou tato knížka nezachrání život? Nikdy přece nevíte, na koho narazíte v temném lese, že?