RECENZE: Zabijákova hra

23.11.2017

Zabijákova hra: Ward Larsen

Baví vás špionážní thrillery, ve kterých nikdo není tím, za koho se vydává? Milujete promyšlené zápletky, napětí a scény, při kterých běhá mráz po zádech? "Zabijákova hra" vás zaručeně přiková k židlím a je přitom jedno, zda jste muž nebo žena.

Americký autor Ward Larsen patří dnes k nejlepším autorům v žánru špionážních thrillerů. Jeho romány jsou nabité akcí, a i když jsou nesmírně chytlavé, mají všechny znaky umělecké prózy. Larsen v nich nezřídka využívá své zkušenosti pilota Air Force i vyšetřovatele leteckých nehod. Stejně jako na technické detaily se soustředí na psychologický vývoj svých postav, proto vám nebude dělat problémy považovat jeho postavy za důvěrné přátele. Larsen vstoupil do světa literatury thrillerem "Dokonalý zabiják". Kniha měla zasloužený úspěch a pokračování na sebe nenechalo dlouho čekat.

Novinku "Zabijákova hra" vydalo nakladatelství Domino a my se v ní opět setkáváme s bývalým zabijákem izraelské tajné služby Davidem Slatonem. Kniha zaručeně nadchne fanoušky chlapsky nabušených próz i ty, kteří dávají přednost intimnějším křehčím příběhům. David je na jednu stranu klasický chlapák, ale zároveň v něm nezůstalo něco z "kluka odvedle". Jeho práce pro Mossad byla pěkně drsná, ale on přesto neztratil soucit a víru ve spravedlnost a dobro. David má něžnou duši, k smrti miluje svou manželku, a jestli si někdy nějaký hlavní hrdina zasloužil vaše sympatie, pak je to právě on.

My se s ním setkáváme ve chvíli, kdy se pod falešným jménem pokouší o normální život. Na svou minulost se snaží zapomenout, ale znáte to. Reflexy agenta zůstávají, a tak není radno si s ním zahrávat. Jak už to v podobných příbězích bývá, David je proti své vůli vtažený do hry mocných, která se mu pranic nelíbí. Nový ředitel Mossadu chce zlikvidovat významného arabského vědce, a protože už selhalo několik zabijáků, rozhodne se, že misi splní David. Dějištěm příběhu je Švédsko a skvělé je, že "Zabijákova hra" má mnohé ze severských krimi románů.

Úžasně vybudovanou postavou je švédský inspektor Arne Sanderson, který zcela záměrně odkazuje k temným švédským detektivkám. Arne je z řady rozháraných policistů, ale zároveň mu nechybí zdravý selský rozum a odvaha riskovat. Co do významu, Arne i David jsou si rovni, což je jedno z nejlepších rozhodnutí, jaké mohl autor udělat. Mezi muži to zpočátku jiskří, ale jak jde čas, oba si uvědomují, že by si měli svého protivníka vážit. Díky policistům přibylo několik dějových linek, což příběh příjemně obohatilo. Autor je obratný manipulátor, a i když by se mohlo zdát, že jsou karty jasně rozdané, opak je pravdou. V tomto ohledu se Larsen nebojí šokovat a vy budete žasnout, co všechno se dá vymyslet.

Celkově příběh působí poměrně reálně. Nenajdete tu nic bombastického, a autorovi se dokonce povedlo nepoužít ani jedno žánrové klišé. "Zabijákova hra" není lacině líbivá, a i když se vám nebude podbízet, osloví vás mnohem více, než její žánroví konkurenti. Larsen opět dokázal, že umí vymyslet originální příběh, který vybočuje z průměru. Podobně originální je i jazyk, a tak se můžete těšit na řadu obratů, se kterými se ve špionážních thrillerech jen tak nesetkáte. Příběh má nesporný filmový potenciál a jsem přesvědčená o tom, že podle něj vznikne kasovní trhák ověnčený cenami.