RECENZE: Stříbrná křídla

05.11.2020

Stříbrná křídla: Camilla Läckberg

Faye a Jack byli dokonalý pár snů a měli všechno, o čem ostatní sní. Luxusní byt, nadité bankovní konto a roztomilou blonďatou dcerušku. Jenomže potom se všechno zvrtlo. Jack sedí ve vězení za vraždu své dcery a přísahá Faye strašlivou pomstu. Pak se mu jednoho dne podaří utéct.

Camilla Läckberg (1974) se narodila v přímořském městečku Fjällbacka v jihozápadním Švédsku. A právě do tohoto mrňavého kousku země umístila svou detektivní sérii se spisovatelkou Erikou. Jste-li nadšenými fanoušky severské krimi, pak víte, že Läckberg je jednou z nejúspěšnějších autorek napínavých příběhů. K dnešnímu dni má na svém kontě třiadvacet milionů výtisků v šedesáti zemích světa. Některé romány byly zfilmovány a Camilla Läckberg se zcela po právu pyšní titulem "královna severské krimi".

Všechny její knihy mají něco společného. A je úplně jedno, zda jde o klasickou detektivní hádanku a la Agatha Christie, o psychologický thriller nebo horor. Läckberg miluje komplikované a inteligentní zápletky, ve svých knihách je až nepříjemně upřímná a neuznává žádné tabu. Z jejích knih na vás dýchne neuvěřitelná člověčina a pochopení pro lidskou povahu. Od strašidelných pověstí se přesunula k aktuálnějším politickým problémům a otázce feminismu a napsala mrazivý psychologický thriller plný žen "Zlatou klec".

"Zlatá klec" je psychologický thriller, který můžete s klidným svědomím zařadit mezi romány pro ženy, ale paradoxně i mezi detektivky. Faye evokuje v poslední době tolik oblíbené "nespolehlivé vypravěčky" psychologických thrillerů, ale nepodceňujte ji. Tahle dáma vždy věděla, co chce, a tvrdě si za tím šla. Ačkoliv mohla žít život jako z pohádky, nedokázala se mířit s nevěrami svého manžela. A tak intrikovala tak dlouho, dokud se Jack neocitl za mřížemi. "Stříbrná křídla" z nakladatelství Metafora navazují na "Zlatou klec". Faye předstírá, že její máma a dcerka jsou mrtvé, ale ve skutečnosti všechny tři žijí v Itálii.

Jack uprchne z vězení a Faye je jasné, že si nedá pokoj, dokud se jí nepomstí za její intriky. Aby toho nebylo málo, Faye musí rozplést klubko intrik kolem jejího kosmetického gigantu. Vše nasvědčuje tomu, že ji o něj chce někdo připravit. Problém je, že Faye má víc nepřátel než přátel, a tak vůbec netuší, kdo proti ní stojí. A také neví, zda existuje někdo, kdo by jí mohl pomoct. Chronologické pasáže se prolínají s retrospektivními a vy se dozvíte, co se přihodilo, když byla Faye malá. Už "Zlatá klec" byl strhující thriller, ale "Stříbrná křídla" šla ještě dál.

Tenhle příběh okořeněný žhavými erotickými scénami je především jeden rafinovaný a promyšlený podvod a trik. Läckberg miluje náznaky a dvojsmysly. I banální popisy příhod působí v jejím podání tak, že vám naskočí husí kůže. Ona i její hrdinka si nechávají stále něco pro sebe a vy můžete od začátku až do konce přemýšlet nad tím, co je fakt a co falešná stopa. Zlo vám naservíruje postupně a hodně zblízka. Jako skvělá manipulátorka si stále nechává esa v rukávu a je jednou z mála, kdo si může dovolit šokující pointu v poslední větě celé knihy. Finále je vskutku velkolepé a autorka dostála své pověsti.

"Stříbrná křídla" jsou jednou z jejích nejlepších knih a ona sama je v pozoruhodné spisovatelské formě. Pokud milujete zapeklité a rafinované detektivky a nevadí vám, když si s vámi jejich autor pohrává jako kočka s myší, z knihy budete nadšení stejně jako já. Díky ní se ocitnete ve snobském prostředí švédské smetánky, kde věci fungují jinak než ve zbytku světa. A tak si udělejte čas, uvařte si kávu a vychutnejte si parádní koncert slov. Camilla Läckberg totiž umí a vy jí budete viset na rtech už od první stránky. A věřte mi, že si na ní a na jejích silných ženských hrdinkách vytvoříte závislost.