RECENZE: Smrtící útes

31.01.2021

Smrtící útes: Gregg Dunnett

Jedenáctiletý Billy je tak trochu zvláštní chlapec. Straní se lidí a sní o kariéře zoologa. Také má slabost pro zločiny, což je v kombinaci s jeho bohatou fantazií smrtící kombinace. Když se na útesu ztratí devatenáctiletá turistka, Billymu je jasné, že byla zavražděná.

Angličan Gregg Dunnett pracoval deset let jako novinář pro windsurfingský magazín a poté vystřídal řadu rozličných zaměstnání. Vlastnil školu plachtění v Egyptě, vyučoval angličtinu v různých koutech světa a také byl instruktorem plachtění. Dnes je profesionálním spisovatelem a čtenáři i literární vědci ho chválí za jeho psychologické thrillery a dobrodružné příběhy odehrávající se většinou na pobřeží mezi hrstkou aktérů. Z jeho knih čiší láska k mořím a oceánům a výjimkou není ani "Smrtící útes".

"Smrtící útes" je jeho thrillerová prvotina a nutno podotknout, že jde o prvotinu velmi úspěšnou. Kniha se podle Amazonu zařadila mezi stovku nejprodávanějších knih v Anglii a prodalo se jí více než čtvrt milionů kusů. U nás "Smrtící útes" vydalo nakladatelství Katto, které se specializuje na napínavé zahraniční tituly v žánru thrilleru a detektivky. Hlavním hrdinou a z velké části i vypravěčem je jedenáctiletý Billy. Billy je velmi zvláštní chlapec. Okolí jej považuje za podivína a odborník by pravděpodobně hovořil o poruše autistického spektra.

Billy vyrůstá pouze s otcem a veškerý svůj volný čas tráví v přírodě nebo u počítače. Lidí se spíše straní, a pokud jim věnuje pozornost, pak je považuje za objekty svého výzkumu. Coby budoucí zoolog sleduje noční živočichy a v zájmu vědy rozmístil po celém útesu fotopasti. Tak se stane, že se přichomýtne k případu pohřešované turistky. Veřejnost se domnívá, že se dívka utopila, ale Billy je přesvědčený o tom, že byla zavražděná. Během svého amatérského vyšetřování nadělá víc škody než užitku a díky němu je "Smrtící útes" plný tragikomických momentů, kdy nevíte, zda se máte smát, nebo brečet.

Billy je ňouma se srdcem na dlani a od Dunnetta byl geniální tah, když nechal Billyho promlouvat v první osobě. Jeho vyprávění je dětsky upřímné a naivně dojemné. Billy vás považuje za své přátele a jeho mluva je neuvěřitelně kontaktní. Celou dobu s vámi vede pomyslný dialog a je zvědavý na vaše reakce a názory. V kontrastu s tím je tu ještě objektivní vyprávění ve třetí osobě. V něm sledujeme práci policejního týmu, který má za úkol zjistit, co se stalo s pohřešovanou dívkou. Tato detektivní linie je přímočará, akční a velmi napínavá. Zároveň s tím se dozvídáte, jaká tajemství má Billy a jeho otec, a v tomto ohledu je "Smrtící útes" temný psychologický thriller založený na rodinných vztazích a důvěře.

Billy si libuje v tom, že podezírá své nejbližší, a protože je to on, každému pěkně od plic řekne, co si myslí. Lidé jeho řeči většinou považují za hloupé plácání, ale co když náhodou odhalí tajemství, které mělo zůstat navždy pohřbené? "Smrtící útes" je strhující thriller i jímavý příběh o chlapci, který se snaží porozumět světu. S emocemi budete jako na houpačce a Greggu Dunnettovi budete doslova viset na rtech. "Smrtící útes" zhltnete na jeden zátah a budete žadonit o nášup. Na autorově stylu vyprávění si vypěstujete závislost a budete se těšit, čím vás překvapí příště.