RECENZE: Mlha nad Shadow Sands

15.11.2020

Mlha nad Shadow Sands: Robert Bryndza

Kate Marshallová si chce při potápění prohlédnout zatopenou vesnici. Místo toho nalezne mrtvého mladíka. Policie hovoří o nehodě, ale Kate tuší, že jde o vraždu. Navzdory všem se pouští do vyšetřování. V tu chvíli netuší, jaké hrůzy na ni čekají.

Robert Bryndza je mladý britský autor, který dlouhodobě pobývá na Slovensku se svým manželem Jánem. V literatuře se prosadil díky divadelním hrám, které se hrály v Anglii i Americe. Od psaní dramat přešel k filmovým scénářům a přes ně se dostal k žánru krimi. Jeho detektivní debut, krimi román "Dívka v ledu" zaznamenal nebývalý úspěch. Nadšení z něj byli jak čtenáři, tak i literární kritici. Kniha se stala počátkem úspěšné série, v níž exceluje vyšetřovatelka a věčná průšvihářka Erika.

Erika pochází ze Slovenska, v Anglii žije více než pětadvacet let a v práci se jí podařilo získat hodnost detektiv šéfinspektor. Tahle atraktivní blondýna má ostré lokty, pěkně proříznutou pusu a za nic na světě nedokáže pochopit, proč by neměla dosáhnout stejně zářivé kariéry jako její mužští kolegové. Později Bryndza vytvořil další silnou ženskou hrdinku, která je možná ještě lepší než Erika. Kate Marshallová se poprvé představila v knize "Kanibal z Nine Elms" a aktuální "Mlha nad Shadow Sands" je jejím druhým dobrodružstvím. Všechny autorovy knihy u nás vydává nakladatelství Grada.

Kate je prototypem takzvaného Velkého detektiva z anglických intelektuálních křížovek, jaké psala Agatha Christie. Kate kdysi bývala policistkou, takže má zkušenosti s vyšetřováním zločinů a také ví, jak to u policie funguje (nebo spíše nefunguje). Bohužel se stala obětí sériového vraha a od té doby se její život změnil k nepoznání. Kate mu porodila syna, odešla od policie a stala se z ní alkoholička. Touto notou zahraje na city všem milovníkům pochmurných severských detektivek, kteří milují rozhárané hrdiny s mnoha problémy. Fajn ale je, že Kate se nevzdává a ani na chvíli by ji nenapadlo se litovat.

Když při potápění v zaplavené nádrži najde tělo osmnáctiletého mladíka, nenechá si vymluvit, že šlo o vraždu. Po hlavě se vrhne do amatérského vyšetřování a vy si užijete parádní jízdu. Její poněkud asociální a drzé chování ostatní štve, ale vy se budete skvěle bavit. "Mlha nad Shadow Sands" je krimi román s prvky thrilleru a klasické detektivky - hádanky. Kate se musí ponořit hluboko do minulosti, aby se jí podařilo vypátrat, co všechno se stalo. Brzy je jasné, že nepůjde pouze o jednu vraždu, a ani Kate si nedokáže představit, s jak perverzním vrahem má co do činění. Bryndza dokáže zachytit strašidelnou atmosféru jako málokdo, a tak budete mít pocit, že jste se ocitli v hororu.

Hodně prostoru dostal i soukromý a intimní život Kate, což je stejně čtivé jako její výměny jízlivostí s policisty a místní společenskou smetánkou. Kate je prostě holka od rány a podobný postoj má i autor. Bryndza je velmi upřímný a rozhodně se o něm nedá říct, že by si bral servítky a byl nějak přehnaně útlocitný. Věci zásadně nazývá pravými jmény a s chutí šťourá do věcí, o kterých se obvykle nemluví. A je úplně jedno, zda jde o homosexualitu, rasismus anebo diskriminaci žen ve společnosti. Bryndza kašle na společenské škatulky, proto počítejte s tím, že vraždit může šlechtic stejně jako bezdomovec.

Bryndzovi nečiní potíže udržet vás v permanentní nejistotě a bdělosti. Zápletky jsou rafinovaně komplikované, a i když jsou tu dodržena všechna pravidla žánru, neexistuje možnost, že byste záhady vyřešili dříve než Kate. Všechny postavy jsou skvěle vykreslené, dialogy mají švih a už z prvních stránek je jasné, že to autor umí se slovy. "Mlha nad Shadow Sands" vyvolá emoce a během čtení vám bude běhat mráz po zádech. Proto se nebojím říct, že právě tato kniha je autorova nejlepší. Robert Bryndza si nasadil vysokou laťku, proto jsem velice zvědavá, s čím přijde příště.