RECENZE: Ztracený řád

24.04.2018

Ztracený řád: Steve Berry

Bývalý agent Cotton Malone je požádán, aby prošetřil pár nesrovnalostí ve Smithsonově institutu. Tato organizace shromažďuje kulturní památky, ale jak se zdá, skrývá temná tajemství. Cotton vzdoruje intrikám, bojuje o holý život a snaží se zachránit poklad nebývalých rozměrů. K tomu všemu si musí ujasnit, kdo vlastně je a z jaké rodiny pochází.

Americký spisovatel Steve Berry (1955) vystudoval práva a politologii. Dlouhá léta pracoval jako advokát a k psaní ho přivedla láska k historii. Jeho první rukopis nesl název "Jantarová komnata" a k jeho nelibosti mu jej vrátilo osmdesát nakladatelů. Berry se však nevzdal a posléze se dočkal zaslouženého úspěchu. "Jantarová komnata" se stala bestsellerem a on měl našlápnuto ke skvělé kariéře autora dobrodružných thrillerů. Dnes má na svém kontě mnoho oceněných knih, které si oblíbili čtenáři stejně jako literární kritici.

Jeho knihy u nás vydává nakladatelství Domino, přičemž aktuální "Ztracený řád" je dvanáctým dílem ze série, ve které exceluje Cotton Malone. Cotton kdysi pracoval jako tajný agent pro ministerstvo spravedlnosti, ale už v prvním díle série se stáhl do ústraní, aby měl klid. Odstěhoval se do Dánska, kde začal provozovat antikvariát, ale osud tomu chtěl, aby se i nadále zaplétal se zločinci a aby dál bojoval za spravedlnost. Berry pronikl k podstatě dobrodružného thrilleru a znovu definoval jeho pravidla.

Cotton je klaďas každým coulem, ale sympatické na něm je, že nejde o heroického hrdinu, který to svým protivníkům vždycky natře. Cotton chybuje stejně jako my a nijak mu nevadí uznat porážku. V pátrání po pokladu rytířů Zlatého kruhu mu pomáhá oddaná Cassiopeia, kterou by rád požádal o ruku. "Ztracený řád" funguje jako čtivá učebnice americké historie a vy se dozvíte mnoho zajímavého z doby, kdy proti sobě stál Jih a Sever. Cotton je požádán o pomoc s něčím, co zprvu vypadá jako banální záležitost.

Postupně se ale ukazuje, že někdo ďábelsky chytrý a bezohledný tahá za nitky a nijak mu nevadí, že za sebou nechává řadu mrtvých. V tomhle příběhu záleží nejen na dedukci a schopnosti vyluštit šifry, ale také na fyzické kondici a postřehu. Akčnější část příběhu se točí kolem Cottona, ale ve hře je i bývalý prezident Spojených států amerických. Danny Daniels objeví v pozůstalosti svého přítele senátora zlatý kříž v kruhu a rozhodne se zjistit, o co jde.

Jeho metody jsou vytříbenější a elegantnější, ale ani to nemění nic na skutečnosti, že mu půjde o život. Danny ke svému úžasu zjišťuje, že spiknutí zločinců sahá až do nejvyšších politických pater a že existuje někdo, kdo chce změnit řád dějin. Na své si přijdou nejen nadšení fanoušci historických a dobrodružných románů, ale také milovníci detektivek, kteří můžou už od začátku přemýšlet o tom, kdo stojí za všemi zločiny.

"Ztracený řád" vás nenechá ani na chvíli vydechnout, je plný překvapivých zvratů, ale zároveň v něm nechybí lidské a dojemné momenty. Celkově má lehce westernový nádech, což je dáno místy, kde se děj odehrává, a také faktem, že tu neohrožený hrdina bojuje za blaho celého světa. Cotton dělá všechno pro to, aby dobro zvítězilo nad zlem a aby věci fungovaly tak, jak mají. Ano, je to velice těžké, proto mu budeme držet palce, aby ze všech soubojů vyšel nejen se zdravou kůží, ale také se ctí.