RECENZE: Zrada

09.06.2018

Zrada: Martina Cole

Reeva vyrostla v drsných podmínkách. První dítě porodila ve čtrnácti letech a později Aidenovi pořídila ještě čtyři sourozence. Reeva dělá, co může, aby se postarala o rodinu, ale až příliš často chybuje. K její úlevě Aiden dostane velkorysou nabídku od mafiánského bosse. Povede se rodině lépe, anebo všichni upíšou duši ďáblu?

Angličanka Martina Cole (1958) se už odmalička toužila stát spisovatelkou. Ve třiceti letech se vsadila s manželem o padesát liber, že dokáže napsat knihu. Během necelého roku napsala krimi román "Královna zločinu", který zaznamenal obrovský úspěch. Kniha se stala bestsellerem, byla přeložena do dvanácti jazyků a posloužila jako podklad pro televizní seriál. Cole opustila práci sekretářky a stala se spisovatelkou na volné noze.

V současné době patří mezi absolutní špičku anglických autorů, každá novinka je dychtivě očekávána a její knihy vycházejí ve třiceti zemích světa. Na svém kontě má přes dvě desítky knih a my se s nimi můžeme setkávat díky nakladatelství Domino. Cole miluje rodinné ságy z podsvětí, a jak se zdá, milují je i její čtenáři a čtenářky. Autorka objevila recept na psaní napínavých a emocionálně silných příběhů, jaké nás hned tak nepřestanou bavit. Ve své tvorbě sází na jistotu, nepotřebuje experimentovat a její krimi romány působí tak reálně, až vám bude běhat mráz po zádech.

Ne náhodou se všechno točí kolem silných a rozporuplných žen. Její hrdinky musí obstát v drsném mužském světě, kde jim nikdo nedá nic zadarmo. Každá na to jde jinak, některé jsou úspěšnější než jiné, ale pravda je, že se vám všechny dostanou pod kůži. A to paradoxně i ty, které dělají jednu chybu za druhou. O tom, jaká je vlastně Reeva, si udělejte obrázek sami. Ale klidně se s vámi vsadím, že co čtenář, to jiný názor. Ostatně, podobně o ní smýšlejí i její blízcí. Reeva je zábavná, pro své děti by se rozdala, ale zároveň nelze přehlédnout její slabost pro muže, alkohol a drogy.

Třebaže je "Zrada" čistokrevná a čtivá beletrie se vším, co k tomu patří, kniha by klidně mohla sloužit jako psychologická nebo sociální studie. Cole rozhodně ví, o čem mluví, a my můžeme jen hádat, jak je možné, že dokáže takhle geniálně vykreslit ženu, která se (s prominutím) přece jen pohybuje na dně společnosti. Reeva však žádné škatulky nezná, a kdyby o nich někdy slyšela, zvysoka by se na ně vykašlala. Středobodem jejího světa jsou děti a na ničem jiném jí nezáleží.

"Zrada" je o síle mateřské lásky a kniha si vás už na prvních stránkách získá děsivou krásou. Urputnost a nezdolnost Reevy budete obdivovat, ale zároveň vám cosi bude říkat, abyste se měli na pozoru. Možná, že podobný výstražný hlásek občas zaslechne i Reeva, ale jak ji znám, je jí to jedno. Protože jsem hovořila o rodinných ságách, je nabíledni, že se v knize představí několik generací. Jejich vztahy budou všelijaké, jisté je pouze to, že osudy všech ovlivní londýnská mafie. Pro děj je velmi důležitý prvorozený Aiden a vy se nechte překvapit a šokovat pointou, cože Cole chápe jako onu Zradu.

"Zrada" nadchne čtenáře i čtenářky bez rozdílu věku. Muži ocení informace o fungování organizovaného zločinu, kde si nikdo není jistý tím, že se dožije druhého dne. Ženy pohltí Reeva, její naděje a touha po lásce. V knize se mísí pohádka s realitou, a ačkoliv víme, že kdo chce s vlky žíti, musí s nimi výti, tak nějak si přejeme, aby se konečně některé hrdince povedlo prosadit se, aniž by se musela vzdát svého Já. Reeva je jedinečná, nevyzpytatelná a podmanivá. A věřte mi, že přesně takové je i její dobrodružství.

Více se o knize dozvíte ZDE