RECENZE: Zlomený král

23.02.2018

Zlomený král: František Kalenda

Máte rádi historické detektivky z českého prostředí? Láká vás nahlédnout do doby Karla IV. a seznámit se s jeho rodinou a přáteli? Baví vás svérázné postavičky a umíte ocenit jízlivý humor? Pak je "Zlomený král" trefou do černého. Příběh vyděsí a zároveň polechtá bránice.

František Kalenda (1990) vystudoval kulturní antropologii a v současné době přednáší na své alma mater. Do světa literatury vstoupil v roce 2011 historickým románem "Despota". Následoval "Ordál" a tato detektivka říznutá hororem byla nominována na Cenu Jiřího Ortena udílenou českým autorům mladším třiceti let. Kalendovi vyšla také pohádková detektivka pro děti "Pes, kocour a sirotek" a této aktuální novince z nakladatelství Vyšehrad předcházel první díl trilogie "Vraždy ve znamení hvězdy."

Kalenda píše vtipně, s nadhledem a nebojí se sarkasmu a jízlivostí. Jeho hrdinové nejsou žádní chrabří rekové, ale obyčejní lidé z masa a kostí. Díky tomu vám budou blízcí a nebudete mít problém se s nimi ztotožnit. A je úplně jedno, zda jde o vychytralé zlodějíčky, přidrzlé šenkýřky anebo Annu Falckou. Kalenda si dělá legraci ze všeho a ze všech, a tak je úžasné sledovat, jak se jeho postavy častují rýpavými hláškami nebo pronáší moudra, díky kterým je "Zlomený král" až na hraně parodie.

Kalenda se nebojí komentovat tehdejší politickou scénu, což činí s laskavým humorem a nadhledem. Ostatně, s nadhledem a nadsázkou přistupuje i ke svým hlavním hrdinům. Ti jsou tady hned tři. Doktor Siegfried z Wölfersdorfu je postarší cynik otřískaný životem, který ví, že nejdůležitější je dobré bydlo, nenáročná práce a dostatek jídla. Jeho postoj k životu je čistě hédonistický, a pokud nemusí, vyhýbá se čemukoliv, co zavání námahou. Jako lékař je poměrně osvícený a na svou dobu nesmírně pokrokový.

Druhou důležitou postavou je Siegfriedova neteř Klára, která se ve skutečnosti jmenuje Rivka a je židovského původu. Siegfried ji kdysi zachránil před rozzuřenými křesťany, ale raději nečekejte žádný patos a vděčnost. Dívka má na Siegfrieda pifku kvůli něčemu, co se stalo v předešlém díle, a my se s ní setkáváme v hodně nezvyklé roli. Pokud očekáváte, že žije v klášteře, její role ve "Zlomeném králi" vás velmi překvapí. Ačkoliv se nepohybuje v blízkosti svého strýce, významným způsobem zasáhne do děje.

Třetím do party je falešný Angličan Gabriel z Yorku. Gabriel je pohádkář, který ve svých historkách neustále pohřbívá svou matku jen proto, aby vzbudil soucit a dostal se ženám pod sukně. Gabriel si o doktorovi Siegfriedovi nedělá žádné iluze, a když může, dělá mu naschvály. Přestože se ti dva pošťuchují, Gabriel se opět osvědčí jako skvělá osobní stráž. Siegfried má v této knize mocného nepřítele a bude mít co dělat, aby unikl z jeho spárů. Dotyčný neváhá vraždit a Siegfried je proti své vůli zapletený do jeho intrik.

"Zlomený král" je plnokrevná historická detektivka, která zároveň slouží jako čtivá učebnice dějepisu. Kalenda se zajímá především o běžný život obyčejných lidí a nic na tom nemění fakt, že se tu objevuje zraněný Karel IV. Román je psaný z hlediska moderního autora a moderním jazykem, takže je lehce přístupný pro všechny čtenáře bez rozdílu věku a vzdělání. Příběh vás vtáhne do děje už na prvních stránkách a vy budete mít pocit, že všechny postavy důvěrně znáte. František Kalenda opět prokázal, že je talentovaný autor, a já už se velmi těším na závěrečný díl této trilogie.