RECENZE: Zlomení

28.05.2019

Zlomení: Martina Cole

Policistku Kate a mafiána Patricka svedlo dohromady pátrání po brutálním vrahovi. On byl otcem jedné z obětí, ona vedla vyšetřování. Dnes žijí v luxusním domě a zdá se, že jim nic nechybí. Jejich klid naruší série vražd a všechno nasvědčuje tomu, že vrah je jim nablízku.

Anglická spisovatelka Martina Cole (1958) vstoupila do světa literatury poněkud netradičním způsobem. Se svým manželem se vsadila o padesát liber, že dokáže napsat knihu. V práci dala výpověď, za poslední výplatu si pořídila psací stroj a pustila se do napínavého krimi románu "Královna zločinu". Ten vyšel a okamžitě ji katapultoval na výsluní. Kniha se stala bestsellerem, byla přeložena do dvanácti jazyků a stala se předlohou úspěšného televizního seriálu. Ještě větší úspěch přinesl román "Maniak" z roku 1997.

Aktuální román "Zlomení" je volným pokračováním "Maniaka" a rovnou říkám, že fanoušci napínavých příběhů budou nadšení. Martina Cole má na svém kontě řadu úspěšných knih a my se s její tvorbou můžeme setkávat díky nakladatelství Domino. "Zlomení" je originální a troufalý román, který v sobě spojuje dvě rozdílné knihy. Hlavní role mají bývalá policistka Kate a její manžel Patrick. Hlavní dějová linie se týká vyšetřování série brutálních vražd, ale neméně důležité je to, co se děje v rodině Kate a Patricka. Je toho tolik a je to tak zajímavé, že by to vystačilo na samostatný psychologický román.

Kate a Patrick jsou o třicet let starší, než byli v "Maniakovi", ale to nic nemění na síle jejich lásky. Kate opustila řady policie a Patrick odešel do důchodu. Ale znáte to. Jí chybí vzrušení a jemu násilí. Když Kate její bývalá parťačka požádá o pomoc, Kate ani na chvíli neváhá. Patrick má pro její rozhodnutí pochopení, a navíc ho trápí několik osobních problémů. Na jeho prahu se objevil čtyřicetiletý právník, který tvrdí, že je jeho synem. Patrick se stále trápí ztrátou dcery a nyní by rád uvěřil tomu, že má syna a dvě vnoučata.

Martina Cole je jediná autorka, která dokáže naprosto geniálním způsobem spojit krvavý thriller s intimním románem o mezilidských vztazích. V jejím pojetí nejsou Kate a Patrick policistka a mafián, ale manželé, rodiče a prarodiče. Kate se po objevení možného syna trápí tím, co bude. Patrick doufá, že syn převezme jeho podnikání, a Joseph si především potřebuje dát do pořádku svůj vztah s manželkou. To, co tahle trojice řeší, vás zasáhne na nejcitlivějším místě. Jejich vztahy jsou komplikované, vyvíjejí se překvapivým způsobem a je velmi pravděpodobné, že vás tahle vyprávěcí linie pohltí ještě víc než pátrání po vrahovi mladých dívek.

Všechny postavy jsou psychologicky vykreslené do nejmenších detailů. Autorka i její postavy kladou důraz na charakter a "čest" a "odvaha" nejsou v jejich pojetí planými slovy. "Zlomení" jsou propracovaný krimi román i propracovaná společenská sonda. V příběhu vedle sebe fungují policisté a mafiáni, stejně jako boháči a společenská spodina. Martina Cole dokáže být surová a možná i necitlivá. Jejím cílem je věrně zachytit rozličná prostředí a rozličné charaktery a v tom je nekorunovanou královnou. Román "Zlomení" je jednou z jejích nejlepších knih, ne-li vůbec nejlepší.