RECENZE: Zimní lidé

18.11.2017

Zimní lidé: Jennifer McMahon

Zemřel vám někdo blízký, koho jste milovali víc než sebe? Co všechno byste byli schopní udělat pro to, aby se vám vrátil? Sára objevila návod, jak vzkřísit svou dcerku Gertie, ale bohužel se nezamyslela nad tím, jaké to může mít následky. To, že Zimním lidem chutná lidské maso, je to nejmenší.

Američanka Jennifer McMahon (1968) od útlého dětství milovala duchařské příběhy. Protože byla přesvědčená o tom, že v jejich domě žije duch Virgil, už v první třídě napsala hororovou povídku. Poté, co získala bakalářský titul, rozhodla se pro studia poezie a tvůrčího psaní na univerzitě ve Vermontu. McMahon se od roku 2000 věnuje psaní na plný úvazek a je evidentní, že se jí v branži daří. Její horory a thrillery si oblíbili jak čtenáři, tak i literární kritici, kteří bývají většinou skoupí na slova chvály, pokud jde o komerční žánr. McMahon získala řadu významných cen a knihy se pravidelně stávají bestsellery. Novinku "Zimní lidé" vydalo nakladatelství Omega.

Román "Zimní lidé" je nejen originální a strašidelný horor, ale zároveň i úžasný psychologický thriller a detektivka pátrající po pachateli několika různých vražd. Příběh vybočuje z běžné produkce a kniha si zaslouží jen slova chvály. McMahon vytvořila něco, co popírá veškerá klišé žánru. Přiznejme si, že téma oživlých mrtvých může vzbuzovat předsudky, ale v téhle knize není nic tak, jak byste čekali. Nijak nepřeháním, když řeknu, že už od samého začátku budete žasnout nad tím, kam a jak se příběh ubírá. Základní hororové schéma zůstalo zachováno, ale autorka k němu přidala několik thrillerových konspirací a detektivních zápletek.

Její hlavní devizou je čtivý styl a smysl pro ironii a nadsázku. Upřímně řečeno, znáte ještě nějaké jiné duchy, kteří si umějí sami ze sebe udělat legraci a glosují dění sarkastickými průpovídkami? Protože se tu prolíná horor s detektivkou, tak ani není jisté, kdo je duch a kdo ne. "Zimní lidé" uspokojí nejen milovníky napětí, ale také dedukce, protože všechny záhady jsou logicky vysvětlené. Na konci zjistíte, že všechno do sebe zapadlo jako dílky puzzle, a oceníte autorčinu rafinovanost. V "Zimních lidech" jsou nahuštěné všechny fungující hororové motivy, takže vám bude od začátku do konce běhat mráz po zádech.

Autorka dbala na to, aby se ke slovu dostaly výrazné ženské hrdinky a aby román nebyl jen plytkým vyprávěním o tom, jak malé městečko šikanuje devítiletá dívenka, kterou její milující matka vyrvala ze spárů smrti. "Zimní lidé" obsahují několik psychologicky silných příběhů a garantuji vám, že s emocemi budete jako na houpačce. Sami sebe překvapíte tím, komu vlastně držíte palce, a klidně se s vámi vsadím, že knihu ohodnotíte jako "strašidelnou" a zároveň "dojemnou".

Příběh se odehrává ve dvou časových rovinách a dějištěm se stalo legendami opředené městečko ve Vermontu. Aktéři se obávají vražedného monstra, ale čtenář si správně uvědomuje, že skutečné zlo pochází odjinud. "Zimní lidé" pozmění váš žebříček hodnot a vy se budete mít nad čím zamýšlet. V hlavní roli je tady láska, kvůli které jsme schopní udělat cokoliv. S jednotlivými postavami budete polemizovat, ale rozhodně nebudete chtít vědět, jak byste se v jejich situaci zachovali vy.

"Zimní lidé" jsou drsný a brutální příběh, ale zároveň jímavá a upřímná zpověď těch, kteří nedůvěřovali svým blízkým. Díky téhle knížce zjistíte, že páchat zločiny může i ten, kdo to nemyslí špatně, ale pouze zavírá oči nad následky. A dokonce i ten, kdo jedná v nejlepším úmyslu.