RECENZE: Žena z kajuty č. 10

03.11.2017

Žena z kajuty č. 10: Ruth Ware

Novinářka Lo Blacklocková dostala nabídku, která se neodmítá. Jeden z nejbohatších mužů v Anglii ji pozval na výletní plavbu po norských fjordech. Natěšená Lo si pořídí luxusní garderobu a už se nemůže dočkat, až naváže kontakt se společenskou smetánkou. Jenomže nic nedopadne podle jejích očekávání a pobyt na luxusní jachtě se promění v děsivou noční můru.

Angličanka Ruth Ware vstoupila do světa literatury thrillerem "Všude kolem černý les", který se stal bestsellerem a získal si srdce čtenářů i literárních kritiků. U nás ho v minulém roce vydalo nakladatelství Leda a úspěch se opakoval. Aktuální novinka "Žena z kajuty č. 10" byla celosvětově ještě úspěšnější a zatím to vypadá, že spokojení jsou i čeští čtenáři a recenzenti. Žánrově jde o psychologický thriller s prvky klasické detektivky - křížovky, a pokud si potrpíte na přirovnání, představte si "Dívku ve vlaku" nebo "Ženu v okně" zkříženou s nejlepšími hádankami od Agathy Christie.

V porovnání s thrillerem "Všude kolem černý les" je "Žena z kajuty č. 10" propracovanější, komplikovanější a dokonce i čtivější. Ware využila pro své vyprávění ich-formu a řekla bych, že hlavní hrdinka má v sobě mnohé ze své autorky. Lo Blacklocková je dvaatřicetiletá novinářka píšící do cestovatelského časopisu. Zatím nemůže být řeč o žádné zářivé kariéře a ideální to není ani ve vztahu s Judou. Lo v sobě skrývá démony a nechci odhadovat, jaký postoj k ní zaujmete. Ale věřte mi, že i kdyby vám náhodou nebyla sympatická, najdete pro ni porozumění a možná se s ní i dokážete ztotožnit.

Když Lo dostane nabídku na výletní plavbu luxusní jachtou, ani na chvíli nezaváhá. Nejenže jde o posun v kariéře, ale zároveň je jí jasné, že takovouhle dovolenou by si nikdy nemohla zaplatit. První kapitoly, kdy se Lo seznamuje s ostatními pasažéry, připomínají detektivky Agathy Christie a vy můžete začít tipovat, co ostatní skrývají a jací jsou ve skutečnosti. Během noci Lo zahlédne vraždu, a jak už to v podobných příbězích bývá, nikdo její historce nevěří. Okolí ji považuje za bláznivku, a když se zjistí, že hojně popíjela a že si před několika dny prošla traumatizujícím zážitkem, odvrací se od ní i ti, které považovala za přátele.

Lo je ale umíněná ženská, a tak se rozhodne, že přijde záhadě na kloub. Z novinářky se stává Velký detektiv a ona šmejdí a otravuje tak dlouho, až se sama ocitne v nebezpečí. Velká část příběhu je v duchu klasických detektivek založených na dedukci. Prim tu hrají dialogy a vy buďte ve střehu, abyste odhalili vodítka k řešení a nenechali se obalamutit falešnými stopami. V jistém okamžiku se intelektuální hádanka změní v dechberoucí thriller ve stylu noir. Autorka dodržela všechna pravidla žánru (včetně toho, že pachatelem musí být nejméně podezřelá osoba), a i když k vám bude po celou dobu poctivá, nevěřím, že cokoliv vyřešíte.

Ware má výjimečně čtivý styl. Máte pocit, že "Žena z kajuty č. 10" byla napsána přímo pro vás, a díky různým oslovením či řečnickým otázkám uvěříte tomu, že vedete s Lo dialog. Skvělé je, že kniha je napsána s nadsázkou a autorka se nebojí poukázat na své literární vzory. Dokáže si udělat legraci i sama ze sebe, a jak zjistíte z jisté debaty na sociálních sítích, nebere nijak vážně celý žánr. Pokud máte rádi napínavé a strhující příběhy, potom by "Žena z kajuty č. 10" rozhodně neměla uniknout vaší pozornosti.