RECENZE: Železný dům

11.01.2018

Železný dům: John Hart

"Železný dům" vám zrychlí dech a vy ho neodložíte, dokud nebudete na poslední stránce. Autor využil to nejlepší z žánru thrilleru i klasické detektivní hádanky, a tak vznikl příběh s obrovským filmovým potenciálem. Tohle je jedna z mála detektivek, která ve vás vzbudí touhu stát se spisovatelem a vymyslet něco podobně komplikovaného a čtivého.

Američan John Hart (1965) je původním povoláním advokát, ale své práce se vzdal, když začal psát svůj literární debut, detektivku "Král lží". V současnosti dělí svůj čas mezi práci pro firmu na Wall Street a psaní románů. Na to, jak skvěle a profesionálně píše, je až zarážející, že napsal pouze několik knih. Pravda ovšem je, že na každou novou detektivku netrpělivě čekají jak jeho fanoušci, tak i literární kritici. Hartovy knihy získaly oblibu po celém světě, a když se do nich pustíte, záhy pochopíte proč.

Autorův recept na úspěch je poměrně jednoduchý. Chce to originální komplikované zápletky, spoustu záhad a vybroušený autorský styl. Hart je rázný, přímočarý, a protože jde rovnou k věci, nemáte šanci se ani na chvíli nudit. Důležitá je pro něj akce, intrikaření a jiskrné dialogy. K čertu s únavnými popisy anebo pitváním lidské psýchy! Hart nezapře svou národnost a hrdě se může postavit po bok velikánů, jako jsou J. Deaver nebo J. Patterson. Ostatně, uvidíme, co přinese budoucnost. Už teď je totiž jisté, že oběma pánům vyrůstá konkurence, což Hart dokázal českým čtenářům už v knize "Tíha nenávisti".

"Železný dům" je čerstvá novinka z nakladatelství Vyšehrad a vy se můžete těšit na brutální a děsivé čtení evokující americkou drsnou školu i klasické detektivní hádanky tolik oblíbené ve staré dobré Anglii. Zápetek je tu hned několik a nechybí ani několik dávných záhad. Hart s chutí šokuje, a jestli se v něčem opravdu vyžívá, potom je to servírování falešných stop. Sice tu najdete vodítka potřebná k řešení, ale ta jsou zaházená tunou falešných stop, takže není v lidských silách cokoliv vyřešit. Navíc, jak chcete dedukovat, když jste ochromení hrůzou a mráz vám běhá po zádech?

Autor bude vždy o krok před vámi, bude si s vámi pohrávat jako kočka s myší a vy ho za to budete milovat. Zločinů a záhad je tady tolik, že by to jiným spisovatelům vystačilo klidně na deset knih. Nejspíš vás nepřekvapí, že John Hart byl jediným autorem v historii, kterému se podařilo získat dvakrát za sebou prestižní cenu Edgar Allan Poe Award udělovanou autorům detektivek ve Spojených státech. "Železný dům" nadchne muže i ženy, protože autorovi se podařilo geniálním způsobem spojit temný a krvavý thriller ve stylu drsné školy s dojemnými a tragickými dramaty několika lidí, jejichž původ je obestřený tajemstvím.

Hlavním hrdinou je třiatřicetiletý Michael, jehož osud svede dohromady s bratrem Julianem, kterého viděl naposledy v sirotčinci Železný dům. Michael se musí vypořádat s démony minulosti i s nenávistí mafie a kromě toho musí vyřešit několik vražd v sídle bohatého bezskrupulózního senátora. Každá z postav se něčím provinila, každý něco skrývá a vy nebudete tušit, kdo je kdo a co má za lubem. Některé pasáže jsou sentimentální, některé až hororové a kniha je natřískaná dějem tak, že by bylo chybou přeskočit byť jen jediný odstavec.

Akční scény jsou hojně pokropené krví, ale Michael se předvede i jako charakterní a citlivý hrdina, kterému budete držet palce. "Železný dům" vám přinese několik hodin vzrušujícího napětí, a až budete na konci, obdivně a nevěřícně vydechnete. Říká se, že kvalitní román ve vás vzbudí touhu sednout ke stolu a začít psát, a to v případě této knihy stoprocentně platí. Proto si udělejte pohodlí a přečtěte si jednu z nejlepších detektivek, jaká kdy vyšla.