RECENZE: Zázrak svaté Winifredy

10.05.2019

Zázrak svaté Winifredy: Ellis Peters

Píše se rok 1137 a převor benediktinského kláštera se rozhodne získat ostatky svaté Winifredy. Ty spočívají ve velšské vesničce, kde lišky dávají dobrou noc. K výpravě se jako tlumočník přidává bratr Cadfael. Ten se, jak je jeho dobrým zvykem, přimotá k rafinované vraždě zdejšího šlechtice. Podaří se mu odhalit vraha, když je tolik podezřelých?

Ellis Peters je umělecký pseudonym anglické spisovatelky velšského původu Edith Mary Pargeter (1913 - 1995). Ta se proslavila historickými a detektivními romány a také svými překlady do angličtiny. Její bratr Cadfael tvoří dvacetidílnou sérii. Jde o historické detektivky z dvanáctého století a romány si oblíbili fanoušci po celém světě stejně jako recenzenti. Román "Zázrak svaté Winifredy" Peters napsala v roce 1977, nyní vychází v nakladatelství Mystery Press.

Existuje hned několik dobrých důvodů, proč si bratr Cadfael získal takovou oblibu. Jeho případy jsou čistokrevné klasické detektivní hádanky, kterými jsou anglické spisovatelky proslavené. Tenhle žánr se vyznačuje komplikovanými zápletkami, šokujícím překvapením na konci během vysvětlující scény, ale především stopami, které jsou umně poschovávané v celém textu. Pokud milujete řešení záhad, váš důvtip i vaše šedé buňky mozkové si přijdou na své. Peters se nespokojila s obyčejnou vraždou, ale okořenila ji hned několika záhadami.

Příběh se odehrává v exotických kulisách středověké Anglie zmítané občanskou válkou. "Zázrak svaté Winifredy" je prvním dílem série a my se společně s bratrem Cadfaelem a jeho společníky podíváme do velšské vísky, která je světem sama pro sebe. Tady vše ovládají klany, a i vyšetřování vražd a jiných zločinů se řídí svými vlastními pravidly. Vyšetřovatelé nemají k dispozici žádný policejní aparát ani techniku, a tak je jejich pátrání a usvědčování zločinců příjemně starosvětské.

To, co se Peters povedlo nejvíc, je výběr hlavní postavy. Bratr Cadfael sice vládne zeleninové zahradě ve svém klášteře, ale jeho minulost elitního vojáka dává každému jasně najevo, že jde o protřelého chlápka, kterému není nic lidského cizí. Bratr Cadfael si nedělá iluze o svých bližních, a i když by neměl, rád spočine okem znalce po atraktivní ženě nebo dívce. Ostatně, k tomu bude mít právě v tomto příběhu příležitostí více než dost. Svět církve pojala autorka s laskavým humorem a ironií. Její hrdinové si dokážou udělat legraci sami ze sebe a mezi mnichy se najde i dost těch, jejichž touhy jsou spíše světského rázu.

Téma přenášení ostatků svaté Winifredy je pojato s laskavým humorem, a jak sami uvidíte, kosti této mučednice jsou to poslední, o co se všichni zajímají. Peters dokáže geniálně přiblížit život ve dvanáctém století a vy jejím postavám uvěříte každé slovo a čin. Všechno jsou to báječně plnokrevné postavy a postavičky odkoukané ze života. Někteří dělají všechno ve jménu lásky, jiní spřádají intriky a další baží po moci. Motiv vraha je uvěřitelný a nadčasový. "Zázrak svaté Winifredy" má nádech pohádky a chtělo by se říct, že je to příběh, ve kterém je svět v pořádku. Zlo je po zásluze potrestáno a vás zahřeje vědomí, že lidstvo přece jen není tak špatné, jak se říká. A tak si uvařte dobrou kávu a vychutnejte si s bratrem Cadfaelem několik příjemných hodin.