RECENZE: Zabijákovo mlčení

13.04.2018

Zabijákovo mlčení: Ward Larsen

Jmenuje se David Slaton. Pracoval pro izraelský Mossad a byl jedním z nejlepších zabijáků. Nyní je považován za mrtvého. Aby ochránil své blízké, vzdal se všeho, na čem mu kdy záleželo. Jenomže jak dlouho mu vydrží hrát si na zedníka, když hrozí teroristický útok nebývalých rozměrů? Opět se ocitá ve hře a při záchraně světa za sebou nechává desítky mrtvých.

Americký autor Ward Larsen patří dnes k nejlepším autorům v žánru špionážních thrillerů. Jeho romány jsou nabité akcí, a i když jsou nesmírně chytlavé, mají všechny znaky umělecké prózy. Larsen v nich nezřídka využívá své zkušenosti pilota Air Force i vyšetřovatele leteckých nehod. Stejně jako na technické detaily se soustředí na psychologický vývoj svých postav, proto vám nebude dělat problémy považovat jeho postavy za důvěrné přátele. Larsen vstoupil do světa literatury thrillerem "Dokonalý zabiják". Kniha měla zasloužený úspěch a pokračování na sebe nenechalo dlouho čekat.

Novinku "Zabijákovo mlčení" vydalo nakladatelství Domino a my se v ní opět setkáváme s bývalým zabijákem izraelské tajné služby Davidem Slatonem. Kniha zaručeně nadchne fanoušky chlapsky nabušených próz i ty, kteří dávají přednost intimnějším křehčím příběhům. David je na jednu stranu klasický chlapák, ale zároveň v něm nezůstalo něco z "kluka odvedle". Jeho práce pro Mossad byla pěkně drsná, ale on přesto neztratil soucit a víru ve spravedlnost a dobro. David má něžnou duši, k smrti miluje svou manželku a syna, a jestli si někdy nějaký hlavní hrdina zasloužil vaše sympatie, pak je to právě on.

Zastihneme ho ve chvíli, kdy se pod falešným jménem pokouší o normální život. Jako zedník pracuje na Maltě a velmi rád by zapomněl na svou minulost. Jenomže znáte to. Reflexy agenta i zabijáka zůstávají, a tak není radno si s ním zahrávat. Hned od počátku se ocitá v podivné hře plné intrik, podrazů a korupce. Několik mužů mu jde po krku, a on absolutně netuší, jak ho mohli vypátrat a o co jim jde. Náš hrdina opouští Maltu a jeho mise za záchranu vlastního života připomíná kultovní thriller "Agent bez minulosti" od Roberta Ludluma.

"Zabijákovo mlčení" je špionážní a akční thriller ve své nejlepší podobě. Všeho je tady tak akorát a jako bonus přijměte, že vám Larsen slovy a skutky svého hrdiny odhaluje řadu triků, které používají agenti. Tenhle příběh je tak trochu jiný než předešlé romány "Dokonalý zabiják" a "Zabijákova hra" a fajn je, že je srozumitelný i naprostému laikovi. Je to dáno tím, že David spolupracuje s americkou CIA, která stojí proti neznámému nepříteli. Příběh od vás nevyžaduje povědomí o politice na Blízkém východě a všechno, co se tu děje, vám bude důvěrně známé.

David musí splnit řadu úkolů, z nichž nejdůležitější je, aby správně odhadl, komu může věřit. Celkově příběh působí poměrně reálně, za což vděčí postavám odkoukaným ze života a nikoliv z bombastických akčních filmů. Nejsou tu žánrová klišé, a i když zasvěcenci považují Slatona za živoucí legendu, on sám se tak nevidí. S jeho hodnotami se lehce ztotožníme a on nás rozhodně nebude upozorňovat na to, že je inteligentnější a schopnější než většina z nás.

David Slaton je chlápek, který drží slovo a uznává morální hodnoty. Bude vám sympatický, budete žasnout nad jeho kousky a v koutku duše si budete přát být jako on. A to je hned několik dobrých důvodů pro to, proč se s ním seznámit. Pokud jste už přečetli jeho dvě předešlá dobrodružství, pak nemá smysl přesvědčovat vás o tom, abyste si "Zabijákovo mlčení" koupili. Protože v tom případě knihu už určitě máte. Tahle série je totiž pěkně návykové čtení a je přitom úplně jedno, jestli jste muž nebo žena.