RECENZE: Vůně noci

26.04.2018

Vůně noci: Markéta Harasimová

Mladá lékařka Vanda je špičkou ve svém oboru a zdánlivě si nemá na co stěžovat. Její život ale obrátí vzhůru nohama tragédie, při níž přijdou její nejbližší o život. Vanda pátrá po brutálním vrahovi a netuší, jaké hrůzy na ni čekají. Co udělá, až zjistí, kdo jí zastřelil sestru a synovce?

Česká autorka Markéta Harasimová (1977) vystudovala obchodní akademii a již během studií začala publikovat kratší literární útvary a psát knihy. K dnešnímu dni má na svém kontě šestnáct knih, mezi nimiž převažuje moderní červená knihovna. Hlavní je tu romantická zápletka, okořeněná napětím a častými erotickými scénami. "Vůně noci" je druhým příběhem, který vychází v jejím nakladatelství MaHa, a protože Harasimová dokáže zabrnkat na romantickou i erotickou strunu, těšte se na scény plné něhy i vášně.

"Vůně noci" je ale především nervy drásající thriller ve stylu J. Pattersona či J. Deavera a díky četným erotickým scénám má román blízko i "Padesáti odstínům šedi". Autorka se vykašlala na předsudky i dobré mravy a naložila vám toho tolik, že budete mít o čem přemýšlet ještě za několik dní. Harasimová byla vždy poměrně cynická a realistická vypravěčka, které byla cizí naivita hrdinek červené knihovny. Vždy tíhla k psychologii a feminismu, proto její hlavní postavy nejsou žádné pipky, ale rázné ženy dělající kariéru. Taková je i sedmatřicetiletá Vanda.

Lékařka Vanda je špičkou ve svém oboru, a jak se zdá, nic jí nechybí ke spokojenosti. Sice ji opustil přítel, ale protože má několik ctitelů, nijak si s budoucností neláme hlavu. Obrat ovšem nastane ve chvíli, kdy Vanda objeví mrtvolu své sestry Vilmy. Vilma byla zastřelená na chatě a spolu s ní přišlo o život ještě několik lidí. Z lékařky Vandy se stává amatérský detektiv, který fušuje do řemesla týmu kriminalistů. "Vůně noci" by se dala označit i za krimi román, protože co se týče dějových zápletek, prim hraje důkladné policejní vyšetřování.

To, čeho je tu opravdu hodně, jsou erotické scény. Ty se netýkají pouze hlavních postav, ale dozvíme se mnohé ze soukromého života jednotlivých policistů. Kolem hlavní hrdinky krouží několik mužů a vy můžete začít tipovat, jaké s ní má kdo úmysly a s kým to dá nakonec dohromady. Možná si to ani neuvědomíte, ale už od začátku budete Vandě držet palce, aby našla opravdového muže, který by tu byl jen pro ni a nebál se závazků. Vanda vám bude sympatická svým praktickým postojem k životu, svým nadhledem i touhou změnit svět k lepšímu. Autorka dala prostor i vedlejším postavám, mezi nimiž exceluje Vandina nejlepší kamarádka Monika.

Harasimová si vybírá aktuální ožehavá témata, a tak počítejte s tím, že ne všechno je tu zalité sluncem. Všechny postavy působí reálně a odkoukané od života jsou i jejich problémy. "Vůně noci" není žádná sentimentální idylka, ale poněkud drsný obraz současné společnosti. Pokud se právě potýkáte s něčím, co srazilo vaše sebevědomí, potom vám knihu vřele doporučuji. Příběh je zaručeným lékem na každý splín a vy uvidíte, že nic není tak hrozné, jak se může zdát. Zřejmě nemusím dodávat, že "Vůně noci" ocení i milovnice romantiky a napětí.