RECENZE: Vězeň času

05.06.2018

Vězeň času: Matt Haig

Londýňan Tom Hazard vypadá jako obyčejný jednačtyřicetiletý učitel dějepisu. Ve skutečnosti se narodil ve francouzské šlechtické rodině, prožil několik staletí a další staletí má před sebou. Jeho život je zvláštní, ale mohl by být spokojený. Jenomže pouze tehdy, pokud se dokáže nezamilovat.

Anglický spisovatel Matt Haig (1975) je úspěšným novinářem a autorem knih pro mládež i dospělé. Na svém kontě má několik úspěšných románů, přičemž největší úspěch zaznamenal právě "Vězeň času". Ten se krátce po vydání stal bestsellerem a nadchl čtenáře a literární kritiky v mnoha zemích. Nyní se chystá filmové zpracování a vy si jej můžete přečíst díky nakladatelství Metafora.

"Vězeň času" je tak trochu jiný příběh. Stejně jako je tak trochu jiný Tom Hazard. Zapomeňte na předsudky a ani netipujte, kam by se příběh mohl ubírat. "Vězeň času" je originální, překvapivý a vám nabídne jedinečný čtenářský zážitek. S emocemi budete jako na houpačce, většinu času se budete přihlouple usmívat, ale Haig nezapomněl ani na téměř detektivní zápletku. Ne všechno je tu zalité sluncem a náš hrdina zažil i věci, které by slabší povahu odrovnaly.

Příběh není líbivý, a třebaže tu není nouze o romantiku, nečekejte naivní selanku. Kniha je chytrá, dobře promyšlená a rozhodně má co nabídnout i mužským čtenářům. Co se žánru týče, Haig na to šel rafinovaně. Vypůjčil si to nejlepší z různých žánrů a útvarů a z toho vytvořil něco, co báječně funguje a co vám nedovolí dát knihu z ruky. Tenhle pán totiž moc dobře ví, že jsme zvědaví jako opice a že nás bude zajímat, jak tenhle "blázinec" skončí. Se šíleným dějem kontrastuje Tom, který je ve své podstatě sympaťák a obyčejný chlápek odvedle.

Autor vymyslel něco, co se příčí rozumu a co si nebudete chtít ani představovat. Dlouhověkost zní možná slibně, ale dokážete si představit všechna její úskalí? "Vězeň času" má v sobě cosi pohádkového, ale zároveň je to logický a reálně působící příběh, který autor promyslel do nejmenších detailů. Jeho hrdinové jsou plnokrevné postavy a vám nebude dělat problém se do nich vžít. Haig je obratný a zkušený vypravěč, který vás okouzlí svým smyslem pro humor. Tom si dokáže udělat legraci sám ze sebe a přiznám se, že jsem si na jeho jízlivých glosách vypěstovala závislost.

Kniha se možná tváří jako román o lásce anebo jako filozofický román a podstatě bytí, ale to není úplně přesné. "Vězeň času" je o podstatě člověčenství a o tom, co z nás dělá lidi. Je to dojemný a křehký příběh, nad kterým budete hloubat a bilancovat. Tahle knížka má schopnost změnit svět k lepšímu a je velmi pravděpodobné, že i z vás udělá o kapánek lepšího člověka. Tom Hazard není Hrdina s velkým H, ale spíše outsider. Na jeho bedrech leží štěstí několika lidí a vy mu budete držet palce, aby se to povedlo.