RECENZE: Věřte císaři

03.07.2017

Věřte císaři: Anton Hykisch

Máte rádi kvalitní historické romány týkající se naší minulosti? Oceňovaný slovenský autor beletristicky zpracoval dobu panování Josefa II. a vytvořil román, od kterého se neodtrhnete. Císař je zde vylíčený nejen jako pragmatický a rozumný vladař, ale také jako člověk se mnoha slabostmi a špatnými vlastnostmi.

Slovenský autor Anton Hykisch (1932) má na svém kontě již tři desítky knih. Přesto si kvůli bývalému režimu musel počkat, až bude moci publikovat. Hykisch vystudoval ekonomii a v tomto oboru se i dlouhá léta pohyboval. Později začal pracovat jako redaktor, ale kvůli roku 1968 se musel stáhnout do ústraní a měl zákaz psát. Za komunistického režimu mu vyšlo několik historických románů, ale skutečnou svobodu získal až po revoluci v roce 1989.

Knihu "Věřte císaři" právě vydalo nakladatelství Host a autor v ní volně navázal na svůj úspěšný román "Milujte královnu" z roku 1984. Hlavní postavou této knihy je Marie Terezie, matka budoucího panovníka Josefa II. "Věřte císaři" zachycuje vládu Josefa II., který se ujal trůnu po smrti své matky. Společně tak nahlédneme do období od roku 1780 do roku 1790. Kniha je unikátní v tom, že nadchne odborníky i čtenáře, kteří se dějepisu vyhýbali obloukem. Hykisch píše čtivě, srozumitelně a vy ani na chvíli nezažijete pocit, že jste ve škole a někdo vás poučuje.

Autor svůj román vypráví hezky zeširoka, a tak se dozvíte ledacos z české a slovenské historie. Příběh je vyprávěn z pohledu několika postav, přičemž Josef II. je jedinou postavou používající ich-formu. Celý děj se samozřejmě točí kolem něj, ale velké role zde mají doboví vlastenci, učenci i krásné šlechtičny. Josef II. na trůn nastoupil v době, kdy už nebyl žádný mladík. Jeho odpůrci mu dali přezdívku starý mládenec, protože se jako dvojnásobný vdovec rozhodl, že se už nikdy neožení. Jedna dějová linie se týká jeho soukromého života a týká se vdané ženy, která jej okouzlila tak, že z ní chtěl učinit svou milenku.

Hlavním tématem románu jsou Josefovy patenty (nařízení), které ve své době vyvolaly obrovský humbuk. Josef II. byl stejně jako jeho matka Marie Terezie považovaný za rozumného panovníka vládnoucího pevnou absolutistickou rukou. Oba vladaři prosadili řadu reforem a Josef II. byl ještě radikálnější než jeho uvážlivá matka. Zatímco církev a šlechta proti němu měla výhrady, prostý lid svého Josefa zbožňoval. Na ruku mu šli i vlastenci, kteří díky němu mohli rozvíjet národní jazyk.

Některé epizody se týkají Josefových sourozenců a přátel a čtenáři si tak udělají dokonalý přehled o tom, co se tehdy odehrálo v evropské politice. Některá jména jsou patologicky známá, ale my se seznámíme i s lidmi, o kterých se v učebnicích nic nepíše. Autor pojal knihu velmi vědecky, a tak v ní nechybí vysvětlivky, soupis osob a stručné chronologické shrnutí všech významných událostí.

Asi největší přínos knihy vidím v tom, že osloví čtenáře bez rozdílu věku a vzdělání. Josef II. díky Hykischovi sestoupil z piedestalu a stal se jedním z nás. A tak klidně zapomeňte na všechno, co jste se kdy učili, a prožijte pár hodin s chlápkem, který navzdory neobyčejným věcem, které dokázal, je ve skutečnosti vcelku obyčejný.