RECENZE: Útěk

12.03.2018

Útěk: C. L. Taylor

Jo se stará o svou dvouletou dcerku nejlépe, jak dokáže. Ale znáte to. Někdy je vyčerpaná z práce, někdy jí ujedou nervy a občas je tak utahaná, že vytuhne na gauči. Ona se považuje za skvělou mámu, ale okolí to bohužel vidí jinak. Kolem Jo se začnou dít podivné věci, atmosféra houstne a naše hrdinka se ocitá v ohrožení života.

Angličanka C. L. Taylor už jako malá snila o tom, že se z ní stane slavná spisovatelka. Svůj první rukopis poslala do nakladatelství v osmi letech, a i když ho redaktoři odmítli, nevzdala se a psala dál. První úspěch zaznamenala povídka odeslaná do soutěže pro začínající autory a další úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat. Taylor přešla od povídek k psychologickým thrillerům a dnes patří v tomto žánru k nejúspěšnějším autorkám. Aktuální novinku "Útěk" vydalo nakladatelství Domino, stejně jako předešlé romány "Lež", "Nehoda" a "Zmizelý".

Taylor je populární autorka hned z několika důvodů. Její styl je nesmírně čtivý a vás si podmaní svým vybroušeným jazykem. Autorka dokázala najít správnou míru a vy budete mít pocit, že vám příběh vypráví vaše nejlepší kamarádka. Taylor dokáže mistrně skloubit detektivku s intimním příběhem. V jejích knihách často vystupují rodiče s dětmi, a tak není nouze o srdceryvné a dojemné scény. Její příběhy chytnou za srdce a je přitom úplně jedno, jaká je vaše rodinná situace. Navíc mají říz, zběsilé tempo a množství šokujících zvratů.

Zprvu se může zdát, že vlastně nejde o nic závažného, ale Taylor je jednou z mála autorek, které se nevyplatí podceňovat. Ona moc dobře ví, jakým směrem se ubírají vaše myšlenkové pochody, a tak dělá všechno proto, aby vás překvapila. Proto klidně zapomeňte na všechna klišé, banální motivy i tuctové pointy. Taylor umí perfektně vykreslit charaktery svých postav a vyloženě jí sedí hororová atmosféra plná očekávání budoucích hrůz.

"Útěk" je promyšlenější a sugestivnější než předchozí knihy, a tak mě napadá, zda hlavní hrdinka Jo není ve skutečnosti sama autorka. Netvrdím, že se ji někdo pokoušel připravit o dítě, ale všechny emoce působí děsivě reálně. Strach hlavní hrdinky je strachem autorky a věřte mi, že nebude trvat dlouho, aby se jejich pocity přenesly i na vás. "Útěk" je vybudovaný ve stylu temných noirových příběhů a největší hrůzu představuje to, co je nevyřčené.

Jo cítí, že se v její blízkosti pohybuje nepřítel, ale absolutně netuší, kdo by to mohl být. Některé možnosti se budou přímo nabízet, ale buďte ostražití. Taylor použila několik falešných stop a díky tomu přechytračí i nejschopnější amatérské detektivy v řadách čtenářů. Příběh se odehrává na poměrně malé ploše, vystupuje tu jen hrstka postav, a kdykoliv do hry vstoupí další hráč, pořádně zamíchá kartami. Jo musí vyřešit několik záhad, ačkoliv to nejdůležitější je ochránit sebe a svou dceru.

Možná to bude znít paradoxně, ale "Útěk" má v sobě i cosi pohádkového. Klaďasové by za vás položili život a záporáci jsou tak odporní, že je ani na chvíli nebudete litovat. V "Útěku" se dobro střetává se zlem, a protože jsme v žánru určeném zejména ženským čtenářkám, všechno dopadne tak, jak má. Literární kritici by možná poukázali na to, že kdyby příběh neměl jednoznačný konec, text by splnil náročná kritéria umění, ale koho to zajímá? My se toužíme vžít do hlavní hrdinky, chceme si strachy kousat nehty a víc než co jiného nás baví fandit jí, aby všem padouchům vytřela zrak.