RECENZE: Umění v krvi

31.05.2017

Umění v krvi: Bonnie Macbirdová

Inu, co si budeme povídat. Legendární Sherlock Holmes a jeho věrný Watson našli celou řadu napodobovatelů. Někteří autoři byli úspěšnější, jiní méně. "Umění v krvi" se přiblížilo originálu tak věrně, že byste klidně přísahali na to, že knihu napsal sám velký Arthur Conan Doyle.

Američanka Bonnie Macbirdová vystudovala hudební a filmovou vědu a dlouhá léta pracovala v hollywoodských studiích, kde psala filmy a scénáře a produkovala řadu divadelních her a muzikálů. Během své kariéry získala řadu prestižních ocenění a dnes vede prestižní kurz scenáristiky na Kalifornské univerzitě. O tom, že tahle dáma umí psát, není nejmenšího sporu. Otázkou ale je, zda si tím, že oživila slavnou anglickou dvojici, neukousla příliš velké sousto.

Arthur Conan Doyle našel celou řadu epigonů a k tomu, abych spočítala ty, kterým se věrně podařilo napodobit předlohu, by mi stačily prsty na jedné ruce. Ale abych to už neprodlužovala. "Umění v krvi" z nakladatelství Mladá fronta je tím nejlepším, co kdy bylo o Holmesovi a Watsonovi napsáno. Doyle byl vždy považován za mistra epigramu a jeho příběhy s Velkým detektivem a jeho přihlouplým pomocníkem byly plné humoru a sarkastických průpovídek. Macbirdová tohle všechno dodržela a navíc svůj román obohatila zdařilými charakteristikami a vylíčením prostředí.

"Umění v krvi" se odehrává v roce 1888 a naše dvojice má za úkol vyřešit hned několik zločinů. Pátrání je oba zavede do Francie a dalších končin, ale rozuzlení příběhu se koná ve staré dobré Anglii. Jednou z Holmesových klientek je atraktivní zpěvačka z Paříže, která se kdysi vzdala svého nemanželského dítěte. Její desetiletý Emil vyrůstal na anglickém panství svého otce, ale jednoho dne bez jediné stopy zmizel. Matka pološílená strachem přesvědčí Holmese, aby se ujal jejího případu, ačkoliv ten se už angažuje v loupeži vzácného uměleckého díla.

Jak už to v podobných příbězích bývá, zápletky se shluknou do jediné a Holmes s doktorem Watsonem čelí jednomu pachateli. Tenhle je obzvláště brutální, a tak se připravte na řadu sadistických vražd a potoky krve. Tento moderní Sherlock nezůstává se svými geniálními dedukcemi pozadu za svou předlohou a autorka mu přisoudila všechny vlastnosti, které měl původní Sherlock Holmes. Díky tomu je náš hrdina okouzlující prudič, který nesnáší ženy a o policistech si myslí jen to nejhorší.

James Watson má krátce po svatbě s Mary a svůj čas dělí mezi svou zákonitou a svého přítele, který opět propadl drogám. Zápletky jsou inteligentní a důmyslně vystavěné a autorce se povedlo spojit humor se scénami, při kterých vám bude běhat mráz po zádech. Pokud se vyznáte v historii, pak vás pobaví některé postavy, se kterými se naše dvojice setká během svého pátrání. "Umění v krvi" je jiskřivé jako sklenka vína a jsem si jistá tím, že si na autorčině stylu vypěstujete závislost.

Tenhle příběh není jen hold slavnému předchůdci, ale něco, co by se klidně mohlo vydávat za jeho dílo. Pevně věřím, že Macbirdová bude v psaní pokračovat, protože z mého pohledu je jediná, komu se povedlo Sherlocka Holmese vzkřísit k životu.

Knihu koupíte nejlevněji ZDE.