RECENZE: Údolí mrtvých

13.07.2018

Údolí mrtvých: Tim Weaver

Sedmnáctiletá Megan byla premiantka z rodiny milionářů. Jednoho dne se ztratí, a protože policie k jejímu případu přistupuje vlažně, rodina si najme soukromého vyšetřovatele Davida Rakera. Raker se ocitne tváří v tvář obrovské lži. Brzy je jasné, že má co do činění se sériovým vrahem. A ztracených žen přibývá.

Angličan Tim Weaver (1975) se celý profesní život zabýval psaním coby novinář a redaktor. Díky tomu si vybrousil řemeslo a vytvořil si nezaměnitelný styl. Navzdory úspěšné kariéře v médiích se rozhodl odejít na volnou nohu a psát thrillery. U nás vyšlo v nakladatelství Mystery Press již pět románů z volně navazující série s Davidem Rakerem a v aktuální novince "Údolí mrtvých" se dozvíte, jaké případy řešil poté, co pověsil na hřebík žurnalistiku a pustil se do pátrání po zmizelých osobách.

Knihy zaznamenaly nebývalý úspěch a je evidentní, že Weaver si vybudoval v žánru thrilleru neotřesitelnou pozici. Také je jasné, že má načteno a že se orientuje ve všech odvětvích, které Američané shrnují pod název "mystery". Z různých směrů a útvarů si vybral to, co potřeboval k vytvoření výjimečného příběhu a výjimečného hrdiny. Amatérský pátrač David Raker by obstál i v knihách americké drsné školy, zápletky jsou zamotané jako u anglických křížovek a tempo jeho příběhů je thrillerové.

David je prototyp Hrdiny, který má v sobě něco z Kluka odvedle. Bude vám sympatický, lehce se s ním ztotožníte a rádi mu odpustíte to, že se svými nepřáteli nezachází právě v rukavičkách. Jenomže všichni ti bídáci si o to řekli a David se přece brání, no ne? "Údolí mrtvých" je skvělá ukázka toho, jak se dá thriller amerického střihu přenést do Anglie, kde působí více než reálně. Příběh je založený na pátrání po nezvěstné dívce, hodně prostoru tu mají policisté, ale přesto kniha není typickým krimi románem. Důvodem je především to, že policie Rakera nesnáší a on dlouho nebude vědět, proč. Natož, aby byl přizván k oficiálnímu vyšetřování.

V tomto ohledu je příběh plný intrik a zamotaných konspirací. "Údolí mrtvých" tak získalo lehce špionážní tón, protože náš hlavní hrdina musí přijít na to, o co těm policistům vlastně jde. Weaver by obstál i jako autor hororů a vy se připravte na řadu strašidelných scén, které se (díkybohu) obejdou bez nechutných detailů mučení nebo vraždění. Autor raději koketuje s atmosférou hrůzy a pro svůj příběh z jednadvacátého století vzkřísil přes sto let starou legendu o vrahovi mladých žen. Kniha má ale mnohem více vrstev a nechybí jí ani křehké a velmi intimní pasáže týkající se vztahů mezi partnery nebo rodinnými příslušníky. Ostatně, i sám David vám ukáže svou citlivou stránku. Přizná se, že stále truchlí po manželce a že mu dělá problémy navázat nový vztah.

Tim Weaver i jeho David Raker rozhodně umí překvapit a vy se těšte na jejich nejlepší společnou knížku. Co se týče děje, je tady toho tolik, až si budete říkat, že se to klidně mohlo rozložit do několika románů. Tempo je přímo zběsilé, napětí se stupňuje a po celou dobu budou oba pánové pokoušet vaši zvědavost. Břitké dialogy střídají akční scény a kromě milovníků napětí si na své přijdou i čtenáři psychologických románů.