RECENZE: Účet za lásku

15.01.2017

Účet za lásku: Barbara Taylor Bradford

Máte rádi sentimentální červenou knihovnu a zároveň s tím i chytré příběhy o emancipovaných ženách, které nepotřebují, aby je muži vodili za ručičku? V tom případě si nenechte ujít tuto novinku z nakladatelství Alpress. "Účet za lásku" je napůl dojemná historická romance a napůl moderní román pro ženy.

Angličanka Barbara Taylor Bradford to s psaním myslela vždycky vážně. Již jako šestnáctiletá přispívala svými reportážemi do místních novin a ve dvaceti letech už pracovala v Londýně jako reportérka a sloupkařka. Do světa literatury vstoupila v roce 1979, kdy jí vyšel román "Zámožná žena". Kniha se stala bestsellerem a následovaly další úspěšné tituly. Řada z nich se stala předlohami k televizním filmům a knihy od Bradfordové se překládají do více než čtyřiceti jazyků. Dnes se autorka živí pouze psaním a se svým manželem, filmovým producentem, žije střídavě v Anglii a Americe.

V nakladatelství Alpress vyšlo již několik autorčiných knih, novinka "Účet za lásku" je jejím pátým románem v edici Klokan. Bradford využívá schémata a motivy typické pro červenou knihovnu, ale protože si je vědomá toho, že její čtenářky nejsou zvědavé na nějaké ukňourané nanynky sedící v koutě, kde čekají na prince na bílém koni, píše o inteligentních a rázných ženách. Ty jsou na svou dobu i velmi emancipované a současná čtenářka jim bude věřit každé slovo i čin. "Účet za lásku" se odehrává ve dvacátých letech minulého století v atraktivních kulisách šlechtického panství.

Hlavní hrdinka Cecily tu vyrostla v rodině sloužících a vždy se rozumělo samo sebou, že i ona bude sloužit svým pánům. Cecily už od malička milovala hraběte Milese, který však musel dostát svým povinnostem, a proto se oženil s vhodnou partnerkou. Cecily naštěstí nezatrpkla, ale odjela do Londýna, aby se prosadila jako módní návrhářka. Příběh začíná v roce 1926, kdy první světová válka a hospodářská krize jasně ukázaly, že anglická aristokracie se musí změnit, jinak jí hrozí zánik. Šlechtici platí nehorázné daně, a tak jim nezbývá než prodávat svá sídla a propouštět zaměstnance.

Tato situace znamená pro čím dál úspěšnější a movitější Cecily šanci na život po boku svého milého, ale to by Milesova žena musela souhlasit s rozvodem. Když se Cecily po letech strávených v Londýně setká se svou dětskou láskou, uvědomí si, že se na jejích citech nic nezměnilo a ona touží po Milesově náruči. Tato vyprávěcí linie je sice překvapivá, ale žánrové čtenářky víceméně tuší, jak se bude vyvíjet a jak skončí. Autorka naštěstí přivedla do děje několik svérázných postav, které si potřebují vyjasnit vzájemné vztahy. Hodně vtipná je Milesova prateta, před kterou se má každý na pozoru. Tato dáma má prořízlá ústa a celá rodina se děsí toho, co zase provede.

Miles má na starosti čtyři sestry, z nichž pouze jedna je vdaná, a tak se můžete těšit na několik dalších milostných eskapád. V knize se neustále něco děje a nechybí tady ani několik detektivních zápletek včetně vražd. Své postavy autorka vytvořila s obrovským nadhledem a také pochopením pro všechno lidské. Cecily je svěží a výrazná postava a její výměny názorů s Milesem a jeho sestrami ve vás vyvolají záchvaty smíchy. Samozřejmě, že tu není nouze ani o dojemné scény a romantika prýští z každé stránky.

Pokud jste hledali moderní verzi pohádky o Popelce, tak už dál nehledejte. "Účet za lásku" je skvělý příběh, ke kterému se budete často vracet.